Full version: Sovande humla
Farmor
En liten humla sover på min Vadstenamynta. sleeping.gif Den hänger upp och ned i en blomklase och vilar ryggen mot ett blad. Är det vanligt att den sover så och varför sover den inte i ett bo?????????

Det är andra kvällen den sover här på min balkong. På dagarna har jag många humlor som äter på mina kryddväxter och det är himla mysigt med humledans och -surr. Allra mest gillar dom min röda basilika. wub.gif
Netha
Hos mig försvinner alla humlor till kvällen. Åtminstone två st har haft bo under altangolvet... vi har sett småhumlor krypa ut. wub.gif
Det har hänt att jag hittat humlor hängandes upponer... de har varit döda.
Gossen Ruda
Om den lämnar sin sovplats på dagen är det med största sannolikhet en hane. Det är vid den här tiden som könsdjuren lämnar humlesamhällena. Nästa års drottningar stannar vid boet en tid men hanarna lämnar det helt och hållet. Sen tillbringar dom dagarna eller åtminstone förmiddagarna med att jaga honor, vi är ganska lika. biggrin.gif Fast hanarna lever inte så länge, snart är dom borta och bara dom förhoppningsvis befruktade honorna letar efter en övervintringsplats.
Netha
CITAT (Gossen Ruda @ 09-08-2007, 21:56) *
Sen tillbringar dom dagarna eller åtminstone förmiddagarna med att jaga honor, vi är ganska lika. biggrin.gif Fast hanarna lever inte så länge, snart är dom borta och bara dom förhoppningsvis befruktade honorna letar efter en övervintringsplats.

Tur är väl att du inte är en humla då. wub.gif
Farmor
Intressant svar .... tack för det Gossen Ruda.

Netha, min lilla humla är inte död, han drömmer om morgondagens jakt på fruntimmer. Det är jag alldeles övertygad om. flirting.gif
Netha
CITAT (Farmor @ 09-08-2007, 22:53) *
Intressant svar .... tack för det Gossen Ruda.

Netha, min lilla humla är inte död, han drömmer om morgondagens jakt på fruntimmer. Det är jag alldeles övertygad om. flirting.gif

Låter lovande:)
Gossen Ruda
Det är bara beteendemässigt vi är lika. laugh.gif Man kan inte få se en bild på humlan eller en närmare beskrivning av färgerna?
skogstroll
jag har hört att de kan bli tankade av att smaska på vissa blommor, så han sover kanske bara ruset av sig giggle.gif
Farmor
Ja du Gossen Ruda, bild har jag tagit, men ännu inte lärt mig att putta in den här i forumet. Humlan är brunsvart i ansiktet, sedan en smutsgul rand och innan vingarna brunsvart igen. Bakkroppen är randig i först svartbrun, smutsgul, svartbrun och baktippen är smalrandig i vitt och svart. Den är ganska liten och tunn.

Har andra humlor som har klarare färger och är större och bulligare. Det kanske är en annan sort eller annat kön.

Var precis nu ute och tittade på humlorna och då var det en tredje variant där, en med bleka färger. Hur många olika finns det egentligen??????? g.gif

Skogstroll, humlorna håller bara till bland mina kryddväxter och vem vet hur dom reagerar på dofterna. Ännu har jag inte sett någon vingla omkring eller ramla omkull, så det är nog drogfritt på min balkong. innocent.gif
Gossen Ruda
Tack för beskrivningen, det låter som en jordhumla. Det finns två närstånde och liknande arter, ljus och mörk jordhumla. Bombus lucorum resp B. terrestris. Förmodligen är det den mörka arten men det är svårt att säga. Hos båda är det inte så stor skillnad mellan drottning, arbetare och hanar så där ger inte färgerna någon ledning. Men jag tycker inte att hanen är speciellt speciellt liten och tunn så förmodligen är det en av dom tidigaste arbetarna som nu slutat arbeta och lever livets glada dagar så här på slutet av sommaren och sin levnad.

Tillägg: Du frågade om olika varianter. Den med bleka färger kan vara en ljus jordhumla, den går mer mot citrongula band. Mörk jordhumla är mer mörkgul. Storleken kan variera kraftigt. Drottningarna är maffiga och årets könsdjur har säkert börjat dyka upp. Hanarna är lite mindre än drottningarna. Arbetarna är ännu lite mindre från riktigt ynkliga i början på våren till snäppet under hanarna nu på eftersommaren.
Farmor
thanks.gif Det är alltid kul att lära nytt. Tyvärr är jag i teflonåldern, så nästa säsong kommer jag kanske inte ihåg din förträffliga information. Men då har jag nog också glömt att jag frågat om humlor, så då frågar jag kanske igen. tongue.gif
Gossen Ruda
Du är välkommen åter. smile.gif
Gossen Ruda
Farmor har mailat några bilder till mig och det är helt klart en hane av Mörk jordhumla. Den långa bakkroppen på första bilden tyder på en hane och även beteendet. Att det inte är en arbetshumla, och speciellt inte en utsliten, visar den fina pälsen. Inte det minsta sliten eller nersölad av pollen. Hanen av den ljusa arten har en gul hårtofs i ansiktet så den faller också bort.

[attachment=6145:P8090500.jpg]

[attachment=6146:P8100505.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon