Full version: Ledsen Dracena
Oonah
Jag har en spiralformad Dracena (från IKEA), i vas, som jag haft i 2-3 år nu. Den mådde jättebra det första 1 och ½ året, men nu börjar den se lite ynklig ut. Bladen är bleka och gula och det verkar inte längre var nån "go" i den. Den ser helt enkelt lite deprimerad ut.

Den står ljust till, men inte i direkt solljus och jag byter vatten till den då och då. Läste någonstans att den mår bättre om man kapar rötterna på den (om man fortfarande vill ha kvar den i vas, alltså, vilket jag gärna vill). Stämmer det?

Eller vad kan det vara för fel?

/Elina
bogg
CITAT (Oonah @ 09-08-2007, 22:05) *
Jag har en spiralformad Dracena (från IKEA), i vas, som jag haft i 2-3 år nu. Den mådde jättebra det första 1 och ½ året, men nu börjar den se lite ynklig ut. Bladen är bleka och gula och det verkar inte längre var nån "go" i den. Den ser helt enkelt lite deprimerad ut.

Den står ljust till, men inte i direkt solljus och jag byter vatten till den då och då. Läste någonstans att den mår bättre om man kapar rötterna på den (om man fortfarande vill ha kvar den i vas, alltså, vilket jag gärna vill). Stämmer det?

Eller vad kan det vara för fel?

/Elina

Jag har haft en av mina i 3 år och aldrig kapat några rötter på den, och den växer och frodas i sin lilla vas fortfarande.
T.o.m. skjutit 3 nya "bladskott" eller vad man ska kalla dom nu också, förutom dom 2 den haft sedan start.

Tycker inte det går döda den på något vis, och jag har faktiskt försökt lite halvhjärtat:D

Du har inte hällt någon näring eller så i vattnet? Det brukar dom ogilla rejält.
Oonah
CITAT (bogg @ 12-08-2007, 23:36) *
Du har inte hällt någon näring eller så i vattnet?

Nej, inget sånt.

Det kanske bara är ett måndagsexemplar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon