Kif
Jag har nyligen fått upp en 'seedling' från ett frö av Giant Redwood och vill ha tips om vilken typ av jord den vill ha och sammansättning på näringen (NPK).

Jag har läst mig till att den trivs i 60 F och vill ha hög luftfuktighet i form av dimma , så en dimgenerator som skapar dimma med ultravågor kanske är en ide´... unsure.gif

Hoppas någon har ett hum om detta...
Cilla
Jag tog hem plantor och frön från Kalifornien för några år sedan och träden växte till sig på sommarverandan och blev 50 och 70 cm höga. Sedan tvärdog de. Likadant med de jag gav bort - efter 1-2 år dog de.

Fukt i luften är helt klart viktigt, och jag tror att jorden ska vara mullrik och porös. Gissar också att jorden ska ha lägre Ph än normalt, och att man inte ska gödsla mer än att toppdressa jorden lite då och då. Rötterna sträcker sig långt ned i marken på de naturligt växande redwoodarna så den kruka man har bör vara hög.

Hade jag ett redwood hemma idag skulle jag också ge den extra ljus på vinterdagarna och ställa ut den i solen på somrarna efter avhärning. Jag tror att det var brist på ljus och kanske för låg fuktighet på vintern som knäckte mina. Kyla ned till 5 grader tålde de.

Säkert finns det redwoodsällskap i USA som kan ge närmare tips om jordval. Om inte annat kan man skriva direkt till redwoodmuséerna, de säljer du också plantor.
Gossen Ruda
På tal om Redwood så minns jag en bok där huvudpersonerna ville bo på en plats med både Redwood och fint väder. En person dom pratade med sa nånting om att då fick dom bosätta sig på månen för nån sån plats fanns inte på jorden. Men dom hittade ändå en sån plats. Allt går i fantasin. Med reservation för minnesfel. Vilken är boken???
Gossen Ruda
Inget svar??? Måndalen av Jack London. Vad titeln syftar på fattar ni nog. En bra bok, faktiskt 2 stycken, men den handlar inte om träd direkt.
Anders zon 1
Giant Redwood = mammutträd (Sequoiadendron gigantea) är knappast lämpligt för krukodling eftersom det blir STORT och är snabbväxande. Om det trivs har det förmodligen passerat hanterbar "krukstorlek" redan efter några år. Tror dock inte att det är speciellt kinkit vad gäller jordmånen. Jag har ett exemplar i trädgården som växer i helt vanlig kalkrik skånelera och det ser ut att trivas förträffligt. Var ca 50 cm när det planterades för ett par år sedan och har nu blivit mer än 2 m högt.

Har ingen erfarenhet av att fröså mammutträd men jag kan dock tänka mig att det är kinkigare som liten fröplanta. Förmodligen måste det övervintra ordentligt svalt (men frostfritt åtminstone det första året) för att klara vintern bra och sedan stå utomhus under sommaren - det är ju en växt från ganska svala bergsområden i Kalifornien och trivs säkert inte i varmt, torrt svenskt inomhusklimat. Tycker dock att odling i dimma låter överdrivet. Ett växthus eller dylikt är säkert tillräckligt fuktigt.

Här finns litet mer information: http://www.hammacher.com/publish/10254.asp...romo=ou_garden#

/Anders
Cilla
En 2m hög redwood i en svensk trädgård, det var inte illa! Vore roligt att se på bild Anders!
Anders zon 1
Har ingen digitalkamera (eller scanner) än så jag har tyvärr inga bilder att lägga ut på nätet, men det kanske kommer! tongue.gif

Men Cilla, du blandar väl inte ihop Giant Redwood (=mammutträd) och Costal Redwood (Sequoia sempervirens) nu? Costal Redwood (= det vi svenskar oftast menar när pratar om redwoodträd) är nog knappast härdigt någonstans i Sverige. Det finns i och för sig ett ca 15 m högt exemplar i Köpenhamns botaniska trädgård - och det är ju inte så långt härifrån - men där är det ett extremt gynnsamt klimat i skydd av storstaden. Vi har förmodligen inte så bra odlingsklimat någonstans i Sverige.

Mammutträd är dock inte alls lika känsliga och härdiga i åtminstone zon 1. De är inte så ovanliga i odling här i sydvästra Skåne och det finns många exemplar som är BETYDLIGT större än mitt. Till exempel i Botan i Lund står 3 ex som väl kan vara runt 20 m höga. I Malmö lär det finnas ännu större träd. Jag har också sett att det växer ett ganska stort exemplar i DBVs botaniska trädgård i Visby och ett litet ex i Göteborgs Botan. Så det känns inte som om det är en SÅ stor bedrift att ha ett 2 m högt mammutträd i trädgården, speciellt inte som det växer som ett ogräs utan någon nämnvärd skötsel alls! blink.gif

/Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon