Har ingen digitalkamera (eller scanner) än så jag har tyvärr inga bilder att lägga ut på nätet, men det kanske kommer!
Men Cilla, du blandar väl inte ihop Giant Redwood (=mammutträd) och Costal Redwood (Sequoia sempervirens) nu? Costal Redwood (= det vi svenskar oftast menar när pratar om redwoodträd) är nog knappast härdigt någonstans i Sverige. Det finns i och för sig ett ca 15 m högt exemplar i Köpenhamns botaniska trädgård - och det är ju inte så långt härifrån - men där är det ett extremt gynnsamt klimat i skydd av storstaden. Vi har förmodligen inte så bra odlingsklimat någonstans i Sverige.
Mammutträd är dock inte alls lika känsliga och härdiga i åtminstone zon 1. De är inte så ovanliga i odling här i sydvästra Skåne och det finns många exemplar som är BETYDLIGT större än mitt. Till exempel i Botan i Lund står 3 ex som väl kan vara runt 20 m höga. I Malmö lär det finnas ännu större träd. Jag har också sett att det växer ett ganska stort exemplar i DBVs botaniska trädgård i Visby och ett litet ex i Göteborgs Botan. Så det känns inte som om det är en SÅ stor bedrift att ha ett 2 m högt mammutträd i trädgården, speciellt inte som det växer som ett ogräs utan någon nämnvärd skötsel alls!
/Anders