Hej hur har ni med C. gullris? Blomeraffärerna plockar in det i buketter, tar säkert bra betalt för det. Och snyggt är det, men vilket ogräs! Det breder ut sig längs mellansvenska vägkanter med ryslig fart! Förra året höll jag på nästan en hel dag att bekämpa det på våran mark. Det är flerårigt, och ser oskyldigt ut som liten planta, och när det blir stort och blommar är det vackert, MEN sprider sig alldeles för mycket! På senhösten blir det svarta, fula, plantor, som ser fula ut hela vintern.
Kallas lokalt för "Forshaga blomman", i Forshaga kommun finns den överallt, där inte gräset är klippt! Ha efter ha på diketsrenar, gärderna och andra ställen inte gräsklipparen har varit framme. Värre än maskros!
Eva i Västerås
10-08-2007, 12:54
Men den tycker inte om att klippas kort, så om klippansvariga skulle hålla efter "gräsmattorna", så vore inte problemet så stort.
Den är rätt trevlig på rätt plats i trädgårn, men man får knipsa topparna innan dom sätter frö.
I villaområden/städer är det säkert ingen fara. MEN ute på landet där det finns många och stora ytor som inte klipps är det värre!
Banvallar, dikesrenar, som vägverket inte klipper mer är en gång per år. Hyggen är ingen kan gå med trimmer/röjsåg är det inte bra.
Beteshagar (naturbeten) där enda verktyget är röjsåg kan de också bli en plåga, (ser inte ut som om djuren äter dem) där albuskar redan är ett mycket stort problem vore det inte kul att få in dem. (Inte så kul med blanning av al som kräver klinga och tistel, bräken och gullris som man har tråd till, i alla fall om det finns mycket sten, då måste man gå två gånger över ytan! Alla dessa växter tränger ju bort betesgräset!)
Imorgon skall jag ut med röjsåg utrustad med klinga! Min rygg klarar max två timmar per gång och några dagar mellan omgångerna. På måndag morgon kommer jag säkert att önska att betet kunde ansas med betesputs!
Synd att en sådan fin blomma skall bli till ett problem.
För en tre-fyra år sedan såg jag denna växt "för första gången" inte långt hemifrån. Tänkte ta en rugge till trädgården för den blommade så fint. Men det blev inte av. Och vad glad jag är för det idag. Det är verkligen ogräs. Där jag såg den första vackra ruggen är det nu ett oanständigt hav av gullris.
CITAT (Lottas @ 12-08-2007, 08:38)

För en tre-fyra år sedan såg jag denna växt "för första gången" inte långt hemifrån. Tänkte ta en rugge till trädgården för den blommade så fint. Men det blev inte av. Och vad glad jag är för det idag. Det är verkligen ogräs. Där jag såg den första vackra ruggen är det nu ett oanständigt hav av gullris.
Oanständigt eller ej så är det ju vackert "på håll"! I trädgården brukar det inte vara något problem med att det sprider sig.
Ska jag vara ärlig så tycker jag att stora maskrosfält är jättevackra också

. Men när det blir så vanligt och ogräslikt vill man liksom inte ha det inpå sig.
Jag är lyckligt lottad som kan gå ut från trädgården och titta på vackra gullris eller maskrosfält för att inte tala om de ståtliga jättebalsaminerna som nu breder ut sig över nejden. Dem är det heller ingen hejd på. Maskrosor och jättebalsaminer sticker upp i rabatterna ibland, gullriset har jag ännu inte identifierat men det betyder ju inte att det inte kan vara en del av det som rafsas bort med kultivatorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.