Zoyas matte
09-08-2007, 21:59
har 6 äppleträd och de är fulla av äpple. Det ramlar ner mängder var dag. Ganska stora är dom.
Tyvärr vet jag inte sorterna, men alla är olika.
Det är mitt första år med trädgården.
Hur vet jag när det är "färdiga".? Även om jag smakar på dom så kan det ju vara sorter som är sura i sig själv.
Och när de väl verkar färdiga, ska jag plocka äpplena från träden eller ta de som ramlar ner av sig själv?
Om det är s k vinteräpplen, när tar man in dom?
(bor i zon 1)
Jan af Lisö
14-08-2007, 11:32
Försök bestämma vad det är för sorter, lägger du bilder här på Forum så kanske kan någon svara. Det finns ju en bok som med bilder beskriver 224 vanliga svenska äpplen, kan kanske vara värd att införskaffa ?? Sen finns det ju på hösten diverse tillställningar där experter kan hjälpa till att bestämma äppelsorter...
Vinteräpplen skall plockas så sent som möjligt, dock innan frosten kommer. Kan tänka mig att det blir under 1.a halvan av oktober ?
Äpplens lagringsförmåga förstörs helt bär de faller, hos mig förstörs de även av sninglar och annat vidrigt när de ligger på marken.
Ett sätt att bestämma mognaden är färgen på kärnorna, vita betyder omogna, bruna mogna, men är osäker vad som gäller däremellan. Har själv alltid misslyckats att plocka mina Säfstaholm i tid så de smakar som potatis.