Mithras
09-08-2007, 22:10
Hejsan,
ja e ny på detta område men har plötsigt blivit med trädgård. nu har ja betämt mig för att göra ett trädgårdsland.
men vad bör ja tänka på? kan ja blanda hejvilt eller är dt vissa saker som inte gillar varann.
vill gärna odla saker som går att äta. :shy:
MVH
Mithras
Åsa, mälardalen zon 2
10-08-2007, 08:32
Det är en lite för stor fråga för att kunna svaras på i ett inlägg i ett forum det finns ju så många ätliga växter och så många olika odlingstekniker, du kanske ska fundera på vilka ätliga växter du vill odla och lägga in en fråga om dessa, så går det lättare att svara på hur du ska gå tillväga för att odla dessa.
emmapemma
10-08-2007, 08:39
Kan ju tipsa om boken
Handbok för köksträdgården av Lena Isrelsson. Det är en bibel för grönsaksälskaren, och beskriver hur man anlägger en köksträdgård och sköter de olika grönsakerna.
myrtille
10-08-2007, 13:21
Jag är inne på franska trädgårdsforum ibland och där pratar man ofta om "compagnonnage", som innebär att man planterar växter som trivs i varandras sällskap, och att man blandar in vissa andra växter i sin odling som stöter bort skadedjur eller drar till sig deras fiender. Det är ett intressant område och är något jag skulle satsa på om jag hade land. Jag vet inte vad begreppet kallas på svenska och har inte kunnat hitta någon bra sida om det på svenska. Här är en fransk ifall du kan det:
http://lesbeauxjardins.com/jardinons/potager/apcompagnon.htm
Vill bara säga att det är inte svårt att odla grönsaker...ger man dem bara god jord, sol och vatten så lyckas man någorlunda med det mesta utan större åthävor....
Vissa år funkar en sort jättebra...andra år en annan...
Jag vet inget som "inte gillar" varandra...däremot så kan det vara bra att odla lök ihop med morötter t.ex för att hindra morotsfluga..
Man ska tänka på att alla växter ska ha plats att utvecklas men följer man rekomendationerna på fröpåsarna så brukar det bli ganska bra...
Våga och vinn är mitt råd!!! Grönsaksodling är jättekul!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.