Full version: Trädgårdsböcker
HelénE
Hej!

Har länge nu funderat på att köpa några till trädgårdsböcker, men klarar inte av att bestämma mig för vilka, så jag prövar att fråga här om tips.

De jag har nu:
Trädgårdarnas ABC, Samuelsson/Schemkmanik - tycker den är dålig, lite info om varje växt och för lite bilder och för dåliga bilder.
Prismas Vår Trädgårdsbok - tycker den är bra, rätt bra med bilder och kvalité på bilderna, men den täcker ju inte allt
Stora boken om perenner - M. Walfridson - tycker den är bra, bra bilder, men täcker inte allt heller

Vad jag är ute efter:
Ytterligare en stor trädgårdsbok som inbegriper blommor, träd, buskar osv.
Ytterligare en perennbok - finns det någon där det är uppdelat efter när blommorna blommar??? Förvisso står den ju vid växten, men det blir ju ett mycket bläddrande fram och tillbaka, och ur var det nu igen osv? Vore praktiskt om man bara kunde tex. bläddra till "sensommar", så blir både planering och sökande lättare

Sen har jag tänkt anlägga ett stenparti nästa vår, och är således ute efter en bra bok i det ämnet.

Mycket tacksam för tips.

Helén
Katta Kavat
Jag tycker att Din Trädgård utgiven av Bonniers med Karin Berglund som redaktör, fortfarande är bäst om du vill ha en stor bok med "allt". Vackra bilder och inspirerande läsning, kika på den!
*Ulrica*
Absolut min bästa favoritbok, "perennbibeln", även om den inte är uppdelad efter blommningstid:

Perenner av M och B Hansson, Prisma 2007 wub.gif
Betty
Du "behöver" verkligen Karin Berglunds Din trädgård. Och så behöver du mysa och få inspiration med hennes Lust och fägring.
Dessutom "kan du inte vara utan" Lena Månsson & Bertil K Johanssons Perenner i din trädgård - till nytta och fägring. tummenupp.gif
Jag kan inte låta bli att samla på mig trädgårdsböcker, har över 30 stycken och fler lär det bli... rolleyes.gif
HelénE
CITAT (Betty @ 10-08-2007, 12:24) *
Du "behöver" verkligen Karin Berglunds Din trädgård. Och så behöver du mysa och få inspiration med hennes Lust och fägring.
Dessutom "kan du inte vara utan" Lena Månsson & Bertil K Johanssons Perenner i din trädgård - till nytta och fägring. tummenupp.gif
Jag kan inte låta bli att samla på mig trädgårdsböcker, har över 30 stycken och fler lär det bli... rolleyes.gif

Tack, och tack övriga också.
Jag har flurat på dessa böcker just bla. och nu har jag fått bekräftat att de verkar bra.

Tar hjärna emot fler tips under helgen.

Jag har verkligen diciplinerat mig betr. trädgårdsböcker, jag vet nämligen hur det är (bokmal), jag har ca 40 kojböcker, 20 kattböcker och 25 hundböcker...tänkte försöka undvika 50 trädgårdsböcker och kanske begränsa dem till 10 stk fördelat på ett par år.

Helén

CITAT (HelénE @ 10-08-2007, 15:06) *
40 koKböcker skulle det ju stå, inte kojböcker a0a.gif

40 kojböcker...håhåjaja, DÅ är man nog underlig!

Helén
Jan Lindgren
Hej!
Kolla förlaget Timber Press. Jag har köpt massor av bra böcker där. www.timberpress.com
MVH
Jan Lindgren
HelénE
CITAT (Jan Lindgren @ 12-08-2007, 19:37) *
Hej!
Kolla förlaget Timber Press. Jag har köpt massor av bra böcker där. www.timberpress.com
MVH
Jan Lindgren

Tack för tips. Dock eftersom jag än så länge är nybörjare och knappt vet vad vissa växter och odlingsbegrepp heter på svenska så kommer jag till att börja med hålla mig till böcker på svenska.

Helén
Bee
CITAT (Jan Lindgren @ 12-08-2007, 19:37) *
Hej!
MVH
Jan Lindgren

Kul ställe! Och dom verkar skeppa från UK vilket förenklar saken (inget tullkrångel och höga avgifter). Eller??

Jag blev lite nyfiken på den här (The well-tended perennial garden). Vekrar vara precis vad jag är ute efter.
Känner du till den? Vet du om den har latinska benämningar på växter? Annars blir det lite väl svårt.
Jag känner ju bara till roses och daffodils giggle.gif
<H1 class=books>
</H1>
Jan Lindgren
Hej!
De skickar från England. Det är aldrig några problem. Jag är inte så mycket well-tended så jag har den inte. De flesta engelska trädgårdsböcker använder latinska namn. Läser man mycket utländsk litteratur så kan man bara de latinska namnen och har lite svårt när folk envisas att använda svenska.
MVH
Jan Lindgren
Bee
Låter betryggande att dom skickar från England. Efter att ha åkt på några smällar (höga avgifter) handlar jag ogärna från USA eller andra ställen utanför EU. Det får nog bli ett köp här smile.gif

Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har ju under mina år med trädgård köpt många trädgårdsböcker. Dom flesta på svenska eller tyska (jag är tyska)

Nu har jag gett bort till barn en hel del böcker, men en hel del finns kvar. Men några böcker vill jag trots att vi sålde trägården för 3 år sedan, inte vara utan.

T.ex. min Gentianabok eller enzyklopädie (vet aldrig hur man stavar det). Karin Berglunds böcker gillade jag också och har några.

Jag kanske skall sälja resten av böckerna i köp och sälj eller hur det nu heter.

Vi har alldeles för många böcke rhär i lägenheten. När vi sålde stugan, så fick våra bekannter väljer vad dom vill ha. En kom t.o.m. med skottkärran och han fyllde den med böcker innan han gick hemåt. Kanske man var dummt och skänkte bort det mesta. Men o andra sidan det var till människor jag gillar.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon