Vi köpte en begagnad pool till barnen (12000 liter) som vi satte upp i trädgården. Jättekul tyckte även tonåringarna, men nu är den botten täckt av alger och små röda maskar/larver trots klor och pump. Vad har vi gjort för fel?
Jan Lindgren
11-08-2007, 19:59
Hej!
Jag har ingen aning om vad du gjort för fel men det är uppenbart att det finns för mycket näring i vattnet. Barn är ofta ganska lortiga och de har förmodligen förorenat vattnet. Byt vatten och skrubba rent poolen. Räkna sedan med att du får byta det smutsiga vattnet då och då. Naturligtvis kan du vräka i klor tills larverna dör men vattnet blir inte renare för det.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
11-08-2007, 20:29
Eftersom poolen köptes begagnad kanske maskarna är något som medföljt från tidigare ägare.
kerstin z5-6
11-08-2007, 21:20
det räcker inte heller med bara klor -och det ska ju dessutom tillföras varje dag o halterna klor och PH mätas 1ggr dagligen .. -algmedel är ett måste, skura in hela poolen i det + häll i vattnet .
Tack för svaren. Jag har ingen aning om huruvida vi har algmedel i. Klor har vi i tablettform, så det missar vi inte i alla fall. Vi håller just nu på att tömma poolen, men det tar tyvärr lååång tid. Får fundera på om det är någon idé att fylla på igen i år. Skolan börjar ju snart...
Vad skall pH:t vara då?
Lonicera
12-08-2007, 12:03
Hej, även vi har i år blivit med pool i år. Vi kör dock med ett klorfritt system. Det är mer skötsel än vad jag fattade när vi köpte poolen.
Vad beträffar ph-värdet så ska det ligga mellan 7,2-7,4, enligt våran pools instruktioner. Vi fick reglera det direkt när vi fyllt poolen, ph var då för högt. Sedan har vi fått höja det 1 gång under sommaren. Vi kollar värdet ca 2 gånger i veckan. Sedan ska filtret bytas var 14 dag. Det blir mäkta smutsigt under den tiden och pumpen fungerar inte lika effektivt. Nu har vi inte fullt så stor pool som ni har så det kanske är olika......
Hoppas du blev lite klokare av svaret.
kerstin z5-6
12-08-2007, 12:32
PH 7,2-7,4 är det -detta bla för att huden ska må bra -men också för att kloret ska TA" bra ... det finns enkla test (tablett i vatten) att köpa där de säljer pooltillbehör , tex byggvaruhusen brukar ha. Klormängden ska vara anpassad till poolen s storlek
Om det regnar mkt måste ofta kloreringen ökas
Ja det är en del pyssel men pool är trevligt
Vattenkvaliteten testas enklast med en sticka som sen läses av mot en skala. Mina stickor heter "Aquacheck Select" men det finns olika sorter. Jag kan bl.a. se vattnets hårdhet, klorhalt (även s.k. fri klorhalt. Blir det för mycket "bundet klor" svider det i ögonen), PH-värdet, alkalinity, m.m. Det handlar inte bara om klorhalten. Vattnet ska vara stabilt för att tillgodogöra sig kloret. Ju mer man badar desto mer klor går det åt. I en början får man mäta ofta men med tiden lär man sig hur mycket klor som behövs.
Har du svåra angrepp är det säkert bra att byta vatten. Själv använder jag samma vatten år ut och år in. Ja iallfall två år i rad nu
kerstin z5-6
31-08-2007, 18:05
Jaapp -det är bra när man kommit dit Dealer

Tyvärr pajade min pump o stod still ett tag i sommar .. så jag fick ett algangrepp o var puust .. tvungen att tömma o algbeh
Nu hoppas jag det håller sig ett par säsonger med bara underhåll
Chamomille
31-08-2007, 18:14
Vart får ni vatten ifrån till era pooler? Beställer ni från tankbil eller?
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-08-2007, 19:05)

Jaapp -det är bra när man kommit dit Dealer

Tyvärr pajade min pump o stod still ett tag i sommar .. så jag fick ett algangrepp o var puust .. tvungen att tömma o algbeh
Nu hoppas jag det håller sig ett par säsonger med bara underhåll
Det ska det göra

Jag har en kompis som haft sin pool i 20 år nu. Han har inte behövt byta vatten utan bara fyllt på. Nej nu ljög jag

Han har blivit tvungen att byta duken en gång. Han fyller med sjövatten vilket kräver vissa kemikalier för att få bort allt det som följer med. Jag vet dock inte vad han använder.
CITAT (Chamomille @ 31-08-2007, 19:14)

Vart får ni vatten ifrån till era pooler? Beställer ni från tankbil eller?
Ja det fick bli tankbil för vår del. Vi har en egen brunn och skulle vi fylla polen från den skulle det nog ta en säsong extra
kerstin z5-6
31-08-2007, 20:26
Jag fyller från brunnen via separat pump .. går på två dygn men jissus så kallt +4 kalkällvatten är is -därav kaminvärmaren
Jag hoppas ni tänker på miljön alla som har pool, klor är inget man bara kan släppa ut i marken och tro att det inte är någon fara, det står på förpackningen, även de sk miljövänliga altrnativen får ej tappas ut i backen. Hur gör ni med det gamla vattnet när ni skall byta?
Vi kör helt utan medel, så när jag byter har jag en pump som jag har kopplat till vattenslangen, då sprids vattnet till rabatterna. Sedan tvättar jag poolen med såpa och fyller igen. Det tar förstås bara en vecka så måste man byta vatten, men det kan det väl vara värt.
kerstin z5-6
30-09-2007, 11:25
Kloret avdunstar snabbt ,så i så fall är det luften .. inte vattenutsläpp man ska oroa sig för ..
och som sagt -VI byter helst inte vattnet alls ...varken jag eller Dealer,och absolut inte en gång i veckan .. poolen är för stor o djup för att det skulle komma i fråga öht
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.