|
Vi har slagit till och beställt en hästens säng. Vi valde nu en bäddmadrass som går över hela sängen (1,80) någon som vet var man kan köpa så stora underlakan? IKEA kanske?
Vi använder bara helstora lakan fast vi har två bäddmadrasser...då glider inte heller madrasserna isär köpt på Coop Forum och IKEA men de finns också på Jysk och säkert hos alla som säljer bäddtextil.
Troligen överallt. Men jag vet definitivt att du kan köpa det på IKEA. (Om det funkar ihop med din Hästens..?  )
Grattis! Vi har också en Hästens med hel bäddmadrass. Hemtex har ju rätt mycket schyssta lakan tycker jag.
//Mollis
Grattis till nya sängen! Och stora underlakan finns överallt där lakan säljs. Mina synpunkter efter att ha haft stor bäddmadrass i några år nu, sött o salt kan man säga: + Ett stort lakan är billigare än två st för enkelmadrass. - Jag tycker dom är bökiga att hantera när dom är tvättade. Det blir ju ett stort tygschabrak som måste vikas enligt konstens alla regler. Som det är nu får maken vara med och hålla i andra änden. Min dotter tycker inte det är jobbigt alls men så har hon en bra tvättstuga i källaren på det hyreshus hon bor i. Där finns en hållare på väggen för lakan. - Om man är så knäpp som jag och gillar manglade lakan så har jag märkt att Ikeas stora underlakan blir inte fina. Dom vrider sig. Beror kanske i och för sig på hur man viker lakanet. Jag har en enkel hemmamangel som inte är så bred så jag viker så att kanterna ligger på samma sida (Ikeas lakan har rätt tjocka sidfållar). ++ Det är himla skönt att bara ha en stor madrass och ett stort lakan!
CITAT (cic @ 10-08-2007, 09:53)  Troligen överallt. Men jag vet definitivt att du kan köpa det på IKEA. (Om det funkar ihop med din Hästens..?  )  Att jag inte har tänkt på det!!!! Billigare lakan kanske inte passar ihop med en Hästens!!!!! Fast å andra sidan har jag inte råd med dyra lakan nu när sängen kostade en del....  Tack för svar allihopa!
netaave
10-08-2007, 10:49
CITAT (Leia @ 10-08-2007, 10:25)  På jysk finns det kuvertlakan, som sådana med resår runt men dom här är hörnsydda utan resår och rör sig inte ur fläcken hur mkt man än bökar runt i sömnen. Dom är helt suveräna och inte speciellt dyra, själv använder jag bara dom nu.
Rapchic
10-08-2007, 10:52
dollarstore finns det också på och hitills har våra inte gått sönder
CITAT (netaave @ 10-08-2007, 11:49)  På jysk finns det kuvertlakan, som sådana med resår runt men dom här är hörnsydda utan resår och rör sig inte ur fläcken hur mkt man än bökar runt i sömnen. Dom är helt suveräna och inte speciellt dyra, själv använder jag bara dom nu. Perfekt! Sådana gillar jag, vi har sådan nu, och det finns även till 1,80 bredd alltså? CITAT (Rapchic @ 10-08-2007, 11:52)  dollarstore finns det också på och hitills har våra inte gått sönder  Det finns inget "Dollar store" i Uppsala, så det är kört för mig...
Eva-Helene
10-08-2007, 11:29
Cellbes och Haléns har också "king size" lakan.
netaave
10-08-2007, 11:38
CITAT (Leia @ 10-08-2007, 12:15)  Perfekt! Sådana gillar jag, vi har sådan nu, och det finns även till 1,80 bredd alltså? Ja tror dom finns i alla storlekar
CITAT (netaave @ 10-08-2007, 12:38)  Ja tror dom finns i alla storlekar Tack för tipset!
aanderss
10-08-2007, 14:34
hemtex
netaave
11-08-2007, 00:30
CITAT (aanderss @ 10-08-2007, 15:34)  hemtex Svindyrt
Fast jag tycker att Jysk lakan är av sämsta kvalitet... man lurar sig själv genom att köpa deras billiga. De är ju nästan genomskinliga och håller inte formen ens efter första tvätten... jag har provköpt men gör inte om.
CITAT (aanderss @ 10-08-2007, 15:34)  hemtex CITAT (netaave @ 11-08-2007, 01:30)  Svindyrt Men kvalitet! Och det lönar sig i längden.
Lady Hamilton
11-08-2007, 20:43
Jo men Jysks kuvertlakan är inte av dålig kvalite anser jag. Vi har på våra i över 2 år och de är tvättade åtskilliga gånger och jag är fullt nöjd med mina
Ska kanske erkänna att jag inte har provat Jysk lakan öht... Sedan jag köpte bommullssatinlakan (och påslakan+örngott) på Hemtex 1:a gången så håller jag mig till dem. De kanske inte är så billiga men de absolut skönaste jag har provat. Vanliga bomullslakan duger inte för mig längre , de känns sträva och otrevliga, känner mig nästan som en prinsessa på en ärta!
Lady Hamilton
11-08-2007, 20:51
 Du vaknar inte ofta av att du halkat i golvet Betty?
Om du har gamla enkel lakan kan du ju sy ihop dem och använda...så har du ju fortfarande användning av dem...det har jag gjort till min 160 säng...funkar utmärkt...
Fast jafg tycker nog egentligen att om man nu köpt en Hästen-säng (som vi också gjort) så ska man ha satinlakan, det ger den där extra känslan av lyx...
//Mollis
CITAT (Lady Hamilton @ 11-08-2007, 21:51)   Du vaknar inte ofta av att du halkat i golvet Betty?  Nej det är inte såna där blanka, de ser ut som alldeles vanliga lakan - men är mycket mjukare.  CITAT (Mollis @ 11-08-2007, 21:54)  Fast jafg tycker nog egentligen att om man nu köpt en Hästen-säng (som vi också gjort) så ska man ha satinlakan, det ger den där extra känslan av lyx...
//Mollis Exakt!
CITAT (Lady Hamilton @ 11-08-2007, 21:51) * ohmy.gif Du vaknar inte ofta av att du halkat i golvet Betty? innocent.gif Nej det är inte såna där blanka, de ser ut som alldeles vanliga lakan - men är mycket mjukare. tongue.gif CITAT (Mollis @ 11-08-2007, 21:54) * Fast jafg tycker nog egentligen att om man nu köpt en Hästen-säng (som vi också gjort) så ska man ha satinlakan, det ger den där extra känslan av lyx... //Mollis När jag tänker efter så är nog det egentligen min inställning också, lite vardagslyx förgyller tillvaron. Jag trodde faktiskt också att satin bara fanns i sådant där blankt utseende, och det skulle jag aldrig få med sambon på. Men det tål att kollas upp om det finns sådant som ser matt ut.... Vad som är viktigt är däremot att satin inte blir varmare än bomull i sådana fall? Vi byter nämligen till Hästens eftersom det är naturmaterial som andas (=svalare) från tempurmadrasser som är syntetiska. (jätte skön liggkomfort men sååå varmt på sommaren) Oj vad konstigt det blev när jag skulle kopiera med citaten...  (förlåt Berith, jag vet att du har lärt mig det rätta sättet att göra det på men jag kom inte ihåg det på rak arm, måste leta upp tråden och memorera om märker jag....  ) -------------------- Carpe rutrum! --------------------------
Skulle bara lägga till apråpå Jysk. Det är inte bara´varor av sämre kvalite´ där, det beror på i vilken prisklass man handlar. Deras allra billigaste varor kanske inte är så mycket att hänga i julgran, men det finns bra grejor också.
Eva i Skåne
12-08-2007, 21:31
Vi har också en tjock bäddmadrass, 180cm (från Ikea). Jag sydde ihop en del av mina vanliga underlakan och köpte några nya breda. Som någon skrev är det jobbigt att hantera dessa jättar, både vid tvätt och bäddning och nu har vi köpt två tunna billiga bäddmadrasser och lagt ovanpå den breda bäddmadrassen. Nu slipper vi känna skarven i sängen, men det går att enkelt att bädda igen.
Angående bomullssatin så är det underbart skönt och lent. Det är bomull, men lenare i kvaliteten, och lite dyrare, är vanliga bomullslakan. Den blanka syntetsatinen är svettig och man tröttnar nog snabbt. Ett litet tips om ni har sådan underlakan liggande - det ser lyxigt ut att använda dem som duk när man dukar snyggt.
Hannele
12-08-2007, 21:35
CITAT (Leia @ 10-08-2007, 09:45)  (1,80) någon som vet var man kan köpa så stora underlakan? Varje affär, som säljer lakan; coop, hemtex...
CITAT (Leia @ 12-08-2007, 08:12)  Jag trodde faktiskt också att satin bara fanns i sådant där blankt utseende, och det skulle jag aldrig få med sambon på. Men det tål att kollas upp om det finns sådant som ser matt ut.... Vad som är viktigt är däremot att satin inte blir varmare än bomull i sådana fall? Javisst finns det satin som inte är blank, den heter bommullssatin. Jag köper mina på Hemtex. Den är inte alls varm utan sval och len. Vardagslyx var ordet  .
CITAT (Betty @ 12-08-2007, 23:21)  Javisst finns det satin som inte är blank, den heter bommullssatin. Jag köper mina på Hemtex. Den är inte alls varm utan sval och len. Vardagslyx var ordet  . Exakt den jag menar! Köper också mina på Hemtex och dom är så sköna att sova på, passar utmärkt till en Hästensäng kan jag lova //Mollis
CITAT (Betty @ 12-08-2007, 23:21)  Javisst finns det satin som inte är blank, den heter bommullssatin. Jag köper mina på Hemtex. Den är inte alls varm utan sval och len. Vardagslyx var ordet  . En fråga till om bomullssatinet... Går det att torktumla? Jag tänker på att jag har dåligt med plats för att hänga ett så stort lakan på tork. Gör det det så är det det jag ska ha.
Hej! Kan också rekommendera bomullssatin! Mjukaste, svalaste och skönaste jag sovit i!!! Vet att mamma alltid torktumlar sina när det inte är torkväder... Hennes lakan är det iaf inget fel på
Jag tumlar alltid mina bomullssatin-lakan.
//Mollis
Grattis till nya sängen! Vi har också Hästens. Jag har köpt lakan på Åhléns, de hade tre kvaliteter, jag köpte mellanprisklassen - jättelent och lyxigt  . Det var storformat på dem. Det ska vara lent, det fattar jag ju nu! Nästa gång kanske jag tar den allra dyraste sorten...
CITAT (olgak @ 13-08-2007, 11:59)  Det ska vara lent, det fattar jag ju nu! Nästa gång kanske jag tar den allra dyraste sorten... Prova och du är fast, sen duger inget annat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|