Full version: A Shropshire Lad?
Heidi24
Hej!

I våras köpte jag några rosor från Rosen Posten, bla annat en Shropshire Lad.
Då jag är nyörjare på rosor och inte har så mycket kunskaper om dem så undrar jag om fått fel ros eller om den är sjuk.
Bladverket ser friskt ut men blommorna (det har kommit två st) är pyttesmå och och går åt orange.
Jag trodde den skulle ha rätt stora rosa blommor. Blommorna verkar skrumpna ihop innan de hinner slå ut riktigt.
Jag bor i Märsta, kan det vara zon 3? Det är inget fel på de andra rosorna jag köpte.
Ni kan se på den bifogade bilden.

Heidi

[attachment=6131:DSC00914.JPG]
Kajsa

Här en nytagen bild av A Shropshire Lad, som blir en hög ros ca 1.5 m eller mer med stora blommor, men färgerna kan flyta lite i olika nyanser, när den är nyss utslagen och börjar vända. Du bor en zon varmare än mig så den ska klara ditt läge bra, har haft min fyra år i Västerås. Har den brist på vatten eftersom den inte orkar slå ut, brist på näring ? Austinrosorna är de mest kinkiga av alla rosor och helst ska dom väl växa i finaste mylla i Skåne skulle jag tro, jag har sandig jord och jag får gödsla mycket varje vår. Det är dock försent göda rosor nu, men har du torrt, vattna, titta efter ev ohyra.
kerstin z5-6
ocg första rosen -tom första årets rosor är ofta inte så väl utvecklade
AnnammA
Austinrosor kan kinka här i Skåne med, tycker jag.

Hälsn

AnnA
Heidi24
Tack för era svar!

Jag har vattnat ganska mycket och gödslat med rosgödsel från Plantagen.
Jag vattnar lite till och väntar till nästa år och ser om den tar sig.

Hopas den blir lika fin som din Kajsa.

Jag har en Abraham Darby brevid och den är jättefin!
[attachment=6141:AD070810.jpg]

Heidi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon