jeppisnina
..finns det så bra markväv som klarar hålla björkrötter inne?
/Nina
MariaS
Klass ett väv av typen vägduk.
*Ulrica*
Nej, väven i sig kan nog inte det, det handlar en hel del om vad du lägger ovanpå väven. Typ 50 centimeter grus... kanske...

Kan du förklara lite närmare hur du menar? Annars kan du ringa till ett företag som säljer markprodukter, här i närheten hittade jag Trevco i Kungälv som säljer riktig markduk - Geotextil som man har vid vägbyggen och sånt. De hade massa olika kvaliteter, ca. 10:-/kvm för klass 2.
jeppisnina
Jo jag har en ganska liten tomt och tänkte mig plantera en vacker tårbjörk invid en nyanlagd surjordsrabatt...Det skulle ju vara synd om björken suger allt liv av min rabatt, såååå då tänkte jag "klä in" gropen för björken med en kraftig väv.
/nina
MariaS
CITAT (jeppisnina @ 10-08-2007, 14:11) *
Jo jag har en ganska liten tomt och tänkte mig plantera en vacker tårbjörk invid en nyanlagd surjordsrabatt...Det skulle ju vara synd om björken suger allt liv av min rabatt, såååå då tänkte jag "klä in" gropen för björken med en kraftig väv.
/nina

Varför inte prova med en ring av platonmatta istället. Den ser dessutom till att björken får en massa extra vatten
jeppisnina
..en platon...vadåååå confused.gif
MariaS
CITAT (jeppisnina @ 10-08-2007, 14:20) *
..en platon...vadåååå confused.gif

Platonmatta. Detta är en typ av plastmatta som används vid husdräneringar. Inhandlas på närmaste byggmarknad. Den är mycket bra, då den inte låter några rötter slippa förbi och utformningen är sådan att vattnet rinner ner utefter sidan mot "botten". Jag använder mycket platon för att hålla t.ex. bambu inne och sork ute i planteringar. Ska t.o.m göra om hela hallonhäcken med platon runt nu i höst.
jeppisnina
ååh...då har man lärt sig nåt nytt idag igen smile.gif
Vilken idè...råkar faktiskt ha en rulle som ligger o skräpar...
tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon