Full version: Gravad lax
Margith
Jag hade kunnat svära på att mitt recept innehöll både vitpeppar och kryddpeppar. (ICA:s Vår Kokbok)
Mitt gamla ex av den kokboken hamnade på återvinningsstationen, eftersom den var hopplöst sönderläst.
Mitt nya ex av samma kokbok säger bara vitpeppar.
Minns jag verkligen så fel? slap.gif

Mollis
De flesta recepten innehåller bara vitpeppar, men jag har sett varianter med t ex Rosépeppar så man kan antagligen ta kryddpeppar också om man gillar det...

//Mollis
Ewa L
Jag har bara använt vitpeppar. Och det brukar bli så bra så...
Eva i Västerås
Och jag som gör som mamma gör har blandat svart- och vitpeppar.
Mu i myllan
... och jag som spar på allt hade en gammal Vår Kokbok från 1975 i ett skåp. Där står, mycket riktigt, kryddpeppar som alternativ. Dvs antingen 2 tsk vitpeppar eller 1 tsk vitpeppar och 1 tsk kryddpeppar. Märkligt men säkert ett gammalt recept. Har aldrig sett det förut trots att mitt exemplar också är välanvänt. Köpte ett nytt för 15 år sedan.
Är det godare?
Netha
Mitt gamla exemplar är från 1973, där står likadant som i 1975-års utgåva. smile.gif
häggblom
CITAT (Margith @ 10-08-2007, 15:07) *
Jag hade kunnat svära på att mitt recept innehöll både vitpeppar och kryddpeppar. (ICA:s Vår Kokbok)
Mitt gamla ex av den kokboken hamnade på återvinningsstationen, eftersom den var hopplöst sönderläst.
Mitt nya ex av samma kokbok säger bara vitpeppar.
Minns jag verkligen så fel?

När jag gravar lax använder jag havssalt strösocker pepparmix och dill det blir jätte gott
Mvh häggblom på åland
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon