På torpet i skogen har vi ett antal hål i marken som verkar bebodda.
När vi inte är där äts det hejvilt på nyplanterade flox- och hallonplantor.
Vi har aldrig sett rådjur eller spår av dem, men däremot tror sig någon i familjen ha sett en liten kanin smita iväg runt hörnet.
Vi vet inte vad vi ska tro. Hur tar vi reda på vem den skyldige är?
Gossen Ruda
10-08-2007, 17:55
Min erfarenhet av kaniner är att på sommaren äter dom mest gräs men sånt kanske kan variera. Ätna flox och sorkar låter som en bekant kombination. Frågan är hur stora hålen är? Det finns olika sorkar men hålen är ca 2-4 cm, kaningångar ca 1 dm.
Vilda kaniner är ännu ovanligt utan för städer, möjligtvis i Skåne? I "skogen" brukar det inte alls finnas vilda kaniner.
gröna tjejen
11-08-2007, 08:17
det låter precis som den VIDRIGA sorken.jag bara hatar dom!

.de har ätit upp en hel syrenhäck för mig.....
CITAT (gröna tjejen @ 11-08-2007, 08:17)

det låter precis som den VIDRIGA sorken.jag bara hatar dom!

.de har ätit upp en hel syrenhäck för mig.....
Den arten har jag inte hört talas om, men vattensork är ju bra på att göra hål och på att äta.
CITAT (KURT @ 11-08-2007, 11:25)

Den arten har jag inte hört talas om, men vattensork är ju bra på att göra hål och på att äta.
Det ska gudarna veta att de är.....Undrar hur många tusen de tuggat i sig här, men än är inte kampen slut
Hos mig äter sorken allt i år. Mina stjärnflockor är bara stumpar, vialen och rapunkeln likaså. Så fort jag kommer i närheten av rabatten rasslar det undertill. Dom verkar inte ens skygga i år, pilar glatt tvärs över gräsmattan fast det är ljusan dager.
Jag vet precis att VIDRIG SORK är en egen ras

Det värsta är att jag har ingen aning om hur dom ska bekämpas för på tomten hittar jag inte ett enda sorkhål, jag tror dom bor i skogen.
/Åsa
e_sedell
14-08-2007, 15:26
För första gången har jag sätt spår av sork *hjälp*. Inget är förstört ännu, men det är inte för utan att man blir orolig. Tidigare hadde grannen mycket problem med sork, men det var många år sedan nu.
Lindbergskan
16-08-2007, 18:51
Jag skall plantera en lång syrenhäck i en slänt där jag ser små VIDRIG sorkhål, hur skall jag göra för att bli av med dessa otäcka djur? Innan jag planterar syrenerna som dom förmodligen kommer att kalasa på? Någon som har några bra tips?
De verkar inte gilla: Vitlök, daggkåpa, akleja, resterna från kattpottan-tömd i hålen, dieselavgaser, sorklök, ricin och 24volts elslinga ned grävd.
Kejsarkronan fick vara ifred, men sorkhålen dök upp 5cm ifrån!
Sorkskrämman fungerade som bo....
CITAT (MariaS @ 19-08-2007, 16:11)

Kejsarkronan fick vara ifred, men sorkhålen dök upp 5cm ifrån!
Sorkskrämman fungerade som bo....
Ha ha
Det verkar ju lovande...
Fungerar kattsanden då?
Hur mycket i varje hål?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.