Full version: Höstgödsling
AnnammA
Cedergren&c:o i Råå, Helsingborg, är en välkänd plantskola både i Skåne och övriga landet, och de brukar varje år ge ut en mycket bra katalog över rosor, clematis och andra växter som de säljer på sin plantskola. Där finns inte många bilder i denna katalog, men det står mycket läsvärt i den. Iallafal så satt jag och tittade lite i ett par år gammalt ex, och där stod det att när rosorna mognat av på hösten är det bra att gödsla dem... Jag brukar gödsla på våren efter beskärningen, en runda precis innan midsommar, och en sista runda till remonterande rosor innan 1:a augusti.
Någon som vet något om höstgödsling av rosor?

Hälsn
AnnA
Kajsa
Jag har läst att Flora Linnea la ut gödning på senhösten, men ni bor ju lite varmare, inga - 20 grader på vintern. Själv hoppar jag över all gödning, det är dyrt nog med all gödsel som ska ut till alla rosor på våren. Men jag har köpt en påse höstgödsel ja det hette så som jag ska lägga på mina klematis, det står på påsen " att gödselns sammansättning främjar avmogning och invintring " och det kunde man lägga på alla växter, men det var så dyrt så det går inte köpa till alla rosor. Har ett minne av att en trädgårdstidning skrev att höstgödsel var onödigt. Rosorna ska ju så sakta mogna av nu och börja gå i vila under hösten, så jag tror man är mer på den säkra sidan om man låter bli kogödsel, tillväxten behövs i vår. Jag ligger på gränsen för många rosor, har många klenisar/zon 3 rosor som jag håller andan för varje vinter, så jag får vara försiktig.
AnnammA
Jo, jag har ju också läst ngnstans att höstgödsling av rosorna är onödigt om man gödslar på våren och sommaren...Så därför blev jag lite fundersam när jag läste om höstgödsling i Cedergren&c:o's katalog...

Hälsn

AnnA

KURT
Jag antar att "höstgödseln" innehåller mycket lite kväve? Är det bra mineraler?

http://www.odla.nu/artiklar/hostgodning.shtml

Verkar vra en dyr form av aska!
Kajsa
Intressant artikel från Odla, enligt den skulle klena växter klara vintern bättre med höstgödsel, som tex klena rosor då, men det är för dyrt att slänga ut över mina mängder av rosor, men kalium och fosfor som höstgödsel innehåller är det gott om i bananskal det vet jag, jag petar ner det så mycket jag kan från vår - höst sedan många år och det blir billigare.
Att jag ska lägga höstgödning på mina klematis är för jag har så många nysatta, dom är svåra första åren innan dom fått ett bra rotsystem.
AnnammA
Det är mycket bananskal runt våra rosor också! Barnen har fått stränga order om att bananskalen skall ut till rosorna!

Hälsn

AnnA
Alexander-VG-zon3
höstgödsel är onödigt . då det oftast finns i jorden det som dom behöver . har läst det i en tidning att kalium och fosfor sällan är någon brist i marken . och klart andra skriver bra om höstgödsel dom vill ju sälja det . jag själv har provat att gödsla en del men inte alla växter. och har inte märkt nån skillnad i härdighet eller nåt annat . och som skrivits innan kan man hitta andra alternativ med samma ämnen .
AnnammA
Det stod bra artiklar om höstgödsling i nyaste numret Allt im Trädgård, som landade igår i min brevlåda.

Hälsn

AnnA
renate
Jag gödslar aldrig på hösten jag har bra jord så det får räcker med vårgödsling,och en giva benmjöl innan 1 augusti till remonterande rosor och klematis.Har jag tillgång till löv lägger jag det på rabatterna på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon