Full version: Soltimmar
Helena N
Hej igen.

Nu funderar jag på det här med soltimmar. Har ju sett att de flesta rosor kräver 6 soltimmar. Menar man då full sol? Min trädgård skuggas stora delar av dagen av stora träd runt omkring. Hur klarar sig rosor i den här typen av halvskuggiga lägen? Det blir ju ändå inte alls samma massiva skugga som mot en norrvägg, men räcker det?

Helena
Kajsa
Låter inte som det bästa läget för rosor, jag har en rabatt där solen försvinner efter ca 13.00 men då har solen lyst från morgonen och där går det utmärkt med rosor, har dock valt lite robustare buskrosor, men i framkanten köpte jag bara The Fairy rosor för att testa, dom har ständig blomfnatt, men dom får ändå 6 tim. sol. Har även planterat The Fairy på en ren norrväg 2 ex för att testa och dom är bra små och har vuxit dåligt men blommar nu, men får ses som ett dåligt val i det läget, Hostorna trivs bättre.
Köp några billiga rosor och testa så vet du. Du kan också låna boken " Rosor för Nordiska Trädgårdar del 2 " där finns ett kapitel Rosor för svårare ljusförhållande om du vill ha en rad förslag. Men annars är det nog sol som gäller.
kerstin z5-6
Du kan plantera en ros -eller lavendel i hel , halvskugga eller 4 tim sol -de lever , men uppnår aldrig sittt optimala tillstånd -dvs ser inte ut som de ska och blommar dåligt eller inte alls
Sk skuggtåliga rosor klarar 5 tim sol/ dag -(6 är minimum alltså- gärna mer )och blommar hyfsat ändå
Jobbar man med naturen i stället för emot blir både rosodling o annat lättare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon