Full version: Om spinn och Hibiskus
stella08
Kan det vara så att spinn stimuleras av att stjälkar på vissna blommor klipps av, bladsaft utsöndras och det sätter igång någon slags process... g.gif
Hur gör ni med vissna blommor och stjälkar? Ska man plocka bort blomman meddetsamma eller vänta tills den faller av sig själv? När man klipper av stjälken ska man kanske behandla snittytan på något sätt? Ta på lite jord?
Lemmon
CITAT (stella08 @ 10-08-2007, 23:58) *
Hur gör ni med vissna blommor och stjälkar?

Jag bryter av den vissna blomman och låter blomstjälken sitta kvar tills den blir gul och börjar lossna av sig själv.
Ciczi
Jag låter blommorna trilla av själv. Det sker ju så i naturen.

Jag har aldrig behandlat någon av mina hibiskusars snittytor med något nånsin. Klipper man rätt så läker snittytan ihop själv. Det är naturens eget skydd av växten.

Ciczi
Malva15
Jag har hört att man skall ta bort stjälken blomman suttit på efter att blomman vissnat och ramlat av eftersom stjälken utsöndrar något slags socker som drar till sig ohyra så jag knipsar alltid av stjälkarna. bravo.gif
Ciczi
CITAT (Malva15 @ 11-08-2007, 16:55) *
Jag har hört att man skall ta bort stjälken blomman suttit på efter att blomman vissnat och ramlat av eftersom stjälken utsöndrar något slags socker som drar till sig ohyra så jag knipsar alltid av stjälkarna. bravo.gif

Även om jag har bladlöss förtillfället på mina hibiskusar så är de annars väldigt friska smile.gif Men att gamla stjälkar skulle dra till sig ohyra har jag inte märkt nått av...

Ciczi
melissa
Har inteheller hört att gamla stjälkar drar till sig saker. Bladlöss och spinn tycker i allmänhet om Hibiskus. Min har inte blommat på två år och får besökare i alla fall. Bästa sättet att ta sig an ohyran är att blanda Grumme Grönsåpa i en hink med vatten. Enligt experterna i Alnarp är det 1-2% såpa som gäller. Ta en lagom stor hink, vänd upp o ner på hibiskusen o doppa ordentligt. Annars spraya grundligt med samma blandning. Funkar varje gång. Och helt ofarligt för växten. rose.gif

Är det någon som har tips angående min oblommande hibiskus förresten? Står soligt, klippte ner den i maj, vattnar bra. Fattar inte varför hon inte vill.

Vänligen,

Melissa
lissa
Det har hänt mig flera gånger att den har strejkat efter att ha blivit tuktad på sommaren..När det har hänt har den blommat som vanligt året därpå igen.... smile.gif
pejori
CITAT (Ciczi @ 11-08-2007, 23:24) *
Även om jag har bladlöss förtillfället på mina hibiskusar så är de annars väldigt friska smile.gif Men att gamla stjälkar skulle dra till sig ohyra har jag inte märkt nått av...

Ciczi

ut och plocka några nyckelpigor whist.gif
Dom ääälskar bladlöss och tuggar rent fort, sen flyger dom ut igen. bravo.gif
Ciczi
grönsåpa är också bra. yes.gif

Ciczi
pejori
CITAT (Ciczi @ 19-08-2007, 13:34) *
grönsåpa är också bra. yes.gif

Ciczi

tyucker mej ha märkt, att hibbar inte mår riktigt bra av såpa. confused.gif
men det kanske är min blandning som inte passar den naughty.gif
lissa
Vilken tur ni har som bara kan gå ut och plocka till er några nyckelpigor, för det är ju en kanonlösning...Ta i trä...just nu har jag inga bladlöss, men skulle nog kunna bjuda "pigan" på en bra middag med andra smårätter,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon