Full version: Så stockrosor
Torpar-Anna
Jag har förälskat mig i vita stockrosor, de är helt underbara smile.gif !
Jag vet inte hur många påsar jag förväntansfullt har köpt som jag har sått inne, både i höstas och i våras. Grobarheten har det inte varit nåt fel på, men jag har lyckats ta död på massor av småplantor duh.gif... Så i slutändan blev det inte många plantor som har gått hela vägen och som lever i mina rabatter idag, ytterst ett fåtal faktiskt (av alla påsar jag köpt)...

Så nu undrar jag: jag har köpt ett par påsar till (skam den som ger sig giggle.gif ) - kan jag så dem direkt på friland nu (zon 2-3)? Jag vet inte om jag vill gå igenom hela proceduren igen med att så dem inne och sen lyckas ta död på plantorna...
vindspel
Tja, mina brukar förröka sig själv och ibland med min hjälp när jag tar frön från de stockrosor jag har (eller tagit hos någon annans stockros) och slänger ut.
Har du inte fööööör lerig gjord så borde det gå. Förresten, varför inte sätta i en plastkruka och sätt den i landet så har du uppsikt rolleyes.gif
Du får säkert ett låååångt svar från någon annan men man behöver inte komplicera för då blir det tråkigt tycker jag.
Jag satte frön i somras i kruka denna gång, det har blivit två ( också de vita som dina). Idag skall jag sätta ut dessa småttingar, får se om jag lyckas.
Lycka till
Torpar-Anna
CITAT (vindspel @ 11-08-2007, 10:12) *
ibland med min hjälp när jag tar frön från de stockrosor jag har (eller tagit hos någon annans stockros) och slänger ut.

Det var så jag tänkte, slänga ut fröna eller peta ner i jorden. Är det för sent för det för i år tro? confused.gif
Krolliljan
Visst kan man det. Jag brukar så mina i krukor till våren. Då hinner de växa och bli stora för utplantering mitt i sommaren och överlever vintern bra. Dock blommar de ju inte förrän året efter.
kerstin z5-6
I zon 3 brukar de hinna bilda rosetter som är överlevnadsdugliga nu..men så dem i krukor -o sätt de färdiga plantorna i kallbänk -eller samlat i rensad rabatt så kan du flytta dem till önskad plats i vår -de är lättare att håll koll på särskilt år ett på så vis
Sedan bör de hos dej hinna självså sig och på så vis vara kvar i din trädgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon