Jag undrar om någon kan hjälpa mig med min rosenbuske. Den kallas för tornedalsros och blommar med rosa, fyllda små blommor i månadsskiftet juni/juli (här i Umeå, zon 5). Jag läste i senaste nummer av Natur och trädgård om vilda rosor och där stod det omnämnt om denna tornedalsros där det latinska namnet var Rosa majalis ´foecundissima ´.
Den blir större för varje år och är nu ca 170 cm hög, men har bara blad och blommor på den översta delen. Vad ska jag göra? Kan man klippa ner den? Ska jag då klippa ner den tills 20 cm kvarstår eller ända ner till marken? När kan jag i så fall göra det?
Tacksam för råd och hjälp.
Katsan
Hannele
09-07-2003, 10:07
Jag tycker inte du ska göra nåt, det kommer rotskott också.
Det räcker att glesa gamla grenar kanske vart 4:e år.
Gödsla inte för mycket med kväve, ger långa rankor på blommors bekostnad.
Min Tornedalsros.
Ja, det vore ju bekvämast att bara låta den vara, men eftersom vi bor i ett radhusområde med små tomter och rosen står på gränsen mot grannens tomt och väller ut åt alla håll så vi måste binda upp den för att den inte ska inkräkta så mycket på grannens tomt. Dessutom tuktas den av snön varje vinter när snötäcket blir upp till en meter. Vi brukar i alla fall binda upp den ganska hårt sent på hösten men oftast blir det att busken lägger sig åt ett håll när snön tynger ner den och då ser den allt annat än bra ut.
Katsan
kerstin z5-6
09-07-2003, 22:10
Sen växter många rosor på det sättet -står på nakna ben ..plantera nåt vid foten tex nävor i vitt i stället
Jag har stammat upp min Rosa majalis ´foecundissima ´. så den är numera en stamros
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.