Full version: Trollsländor
amaira
Vad sägs om en tråd med trollsländor? Dessa mytiska vackra varelser, som inte gör en fluga förnär, men påminner om helokpotrar i miniatyr när de flyger.

CITAT (amaira @ 11-08-2007, 10:34) *
påminner om helokpotrar

Hoppsan duh.gif så fel man kan stava. Helikoptrar menar jag förstås, som i helikopter.

Här är ett par flicksländor som har parat sig, och hanen håller stenhård koll på honan medan hon lägger sina ägg i skaftet på en vit näckros. Så hon inte försöker vänstra med någon annan villig snygg man.

amaira
Trollsländor är så vackra, och denna är den vackraste av de vackra, den vackraste jag sett faktiskt.

Det är en ängstrollsländehona av arten Sympetrum flaveolum

En mosaiktrollsända.

amaira
Och så den vanligaste i min hage denna tid, brun mosaiktrollslända.

Denna gjorde mig äran att slå sig ner en stund på mitt ben.

Teckningen på "ryggen" (mellankroppen vid vingfästena) är härlig i närbild.

Netha
[attachment=6193:trollslä...uli_2006.jpg][attachment=6192:Sländan_2.JPG]
ängsvädd
TACK för att ni delar med er av era underbara bilder wub.gif biggrin.gif Jag älskar trollsländor. De har visst funnits väldigt länge på vår jord.
storm
Sländor över huvudtaget är det vakraste insekter som någonsin skapats,de för tankar till älvor,när jag första gången såg en mosaikslända på nära håll så tappade jag hakan ,nå så vakert ja obeskrivlg.Ja alla arter bå, röda ,jag önskar att jag kunde behålla de alla .
Lars-Olof Arvids
Ja, sländor är verkligen vackra! wub.gif

Här är en röd flickslända som jag fotograferade i våras.

[attachment=6288:Röd_flickslända.jpg]

Olle
skogstroll
Åh här måste jag vara med sen när jag hämtat min nya kamera smile.gif Jag älskar sländor fast det är lite dåligt med såna hos mig i år. Förra året fanns massvis! De sötaste tycker jag är när de sitter ihop två och två och formar som ett hjärta... gulligt! wub.gif
Malvia
amaira:
Vad sägs om en tråd med trollsländor? Dessa mytiska vackra varelser, som inte gör en fluga förnär, men påminner om helokpotrar i miniatyr när de flyger.

Kerstin zon 5-6 skrev:
Trollsländor äter andra insekter, särskilt flugor som de fångar i flykten med sina taggiga ben. Benen hålls som en korg under huvudet.

Nä, de här helikoptrarna är inte mina favoriter, de är säkert snälla men man vet aldrig var man har dom.
skogstroll
Ja vi har väl alla våra fobier. Så kan jag känna med spindlar, larvigt kanske, men man vet ju inte vad som är bak o fram på dem så man vet aldrig vart de är på väg giggle.gif
Cathis
Vilka underbara bilder wub.gif
Jag älskar trollsländor
Lars-Olof Arvids
Här kommer en slända till från i våras, en hona av en jungfruslända.

[attachment=6293:Jungfruslända.jpg]

Olle
karjo
[attachment=6297:Seloberg...0520_044.jpg]

Här är mitt bidrag! smile.gif
sqrulan
Jag har faktiskt blivit jagad av trollsländor,flera gånger. angry.gif

Tycker att dom är elaka (fniss) men visst är dom vackra också,på avstånd. angel_not.gif
amaira
CITAT (Malvia @ 14-08-2007, 13:09) *
Nä, de här helikoptrarna är inte mina favoriter, de är säkert snälla men man vet aldrig var man har dom.

smile.gif Nä, det vet man inte. De hör ju faktiskt till de de mest skickliga flygarna i insektsvärlden!

För att "bli jagad" av en trollslända däremot (om man är människa och inte insekt av klart mindre storlek wink.gif ) krävs:

1. En flygande trollslända.
2. En springande människa med mycket livlig fantasi och ett stort mått rädsla.

Sorry, men människor ingår inte i trollsländors lista över jaktoffer. Det är alldeles sant. smile.gif *lovar* Inte ens mindre människor som exempelvis barn, finns med på deras lista.

Däremot kan de vara nyfikna och vilja ta sig en titt. Och de sätter sig gärna på någon bra plats med fin utsikt, vilket kan vara en människa som står på en äng till exempel.

Fotona ni satt in i den här tråden bara ääälskar jag! wub.gif Jag håller andan medan jag tittar på dem! Särskilt när jag tittar på dem i stort format, som Nethas här:

amaira
Ett "parningshjärta" i min trädgård. wub.gif

Blå flickslända (hanen blå honan grön), en av flera blå flicksländearter.
zaaritha
Undras om inte de som sett älvor--egentligen sett dessa fantastiska sländor?
Natrix
Vad mycket fina bilder ni tagit!

Jag läser här på forumet om folk som blir bitna av lockespindlar och jagade av sländor! För mig försöker de bara smita när jag kommer smygandes med kameran.

/Jakob
Shangalia
Åhhhh Så fruktansvärt vackra bilder,
Har alltid varit fasinerad av trollsländor...
Så magiska som ni säger,
Har dock aldrig lyckats att få dom på bild:(
Så jag hängger stenhårt här inne för att kolla era vackra bilder,
Är det inte svårt att få dom på bild,
tycker alltid att dom är så pass kvicka så att dom hinner undan innan man fått dom fast printade på ett kort.
Men å andar sidan kanske jag inte har så avancerad kamera... smile.gif

Bits dom inte föresten????

Tycker att det är skit läskigt med djur som nyps, sticks och bits... sad.gif
Shangalia
Hittade föresten en bild som jag har suttit och suktat över!
Den är nog en av dom vacktaste sländorna jag har sett! smile.gif
vindspel
[attachment=6477:slända0001_1.JPG]Denna bild tog jag idag i Norrvikens Trädgård.
smuleborg
Det här är Fabian, han håller rent på fastigheten *L* och tar med sig hela bekantskapskretsen - svitsch, svitsch - och myggen är ett minne blott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon