Full version: spindlar
amaira
vad sägs om att sätta in era foton här på olika spindlar? De är faktiskt väldigt fascinerande djur, och många av dem tar sig mycket bra ut på kort, om man bara lyckas få till en någotsånär bra bild.

Jag börjar med en litet söt vän i en röd ros i trädgården. wub.gif

Nu vill jag se era spindelbilder!!
myrtille
Vilken bra idé! Jag bidrar med två sorter som jag har på min balkong. De är jättevanliga så om det här är en gissningstävling blir det lätt.

Den första har varit med mig sen den var liten och den spinner allt större och större nät. Ibland blockerar den vägen för mig helt så att jag tyvärr måste riva ner nätet för att komma åt att vattna.

Den andra spinner inte nät, utan attackerar sitt byte. Namnet har den fått efter sitt karakteristiska mönster. Den är snabb och har mycket bra syn.
Monarda
Jag hakar på spindeltråden med den här läskiga som kom farande i tvättstugan idag. Sonen inkallades och fick fånga den i en speciell insektsburk med förstoringsglas i locket. Rutorna är 5 mm så det säger en del om storleken fear.gif

P1010179a.jpg

Netha
Allmän Krabbspindel _ Xysticus cristatus
[attachment=6186:Allmän_K...ristatus.JPG]
Lejonspindel_Alopecosa accentuata
[attachment=6187:Lejonspi...ntuata_2.JPG]
Pardosa lugubris med äggsäck
[attachment=6188:Pardosa_..._äggsäck.JPG]
Sandlejonspindel_Alopecosa fabrilis
[attachment=6189:Sandlejo...fabrilis.JPG]

Margith
Nån naturfotograf är jag inte.
Jag vill bara visa, med anledning av fobi-tråden, att så här långt har jag kommit wub.gif

[attachment=6222:070812_007.jpg]

Den här lilla krabaten (dryga 2 cm från tass till tass) bor med en lite mindre kompis i mitt växthus sen 3 år tillbaka. Har ni ett namn på den?

Och JA, ett bättre objektiv till min kamera ligger väldigt högt på min önskelista. 4 cm närgräns räcker inte, jag skrämmer bort de små krypen rolleyes.gif
Netha
CITAT (Margith @ 12-08-2007, 14:37) *
Nån naturfotograf är jag inte.
Jag vill bara visa, med anledning av fobi-tråden, att så här långt har jag kommit wub.gif

[attachment=6222:070812_007.jpg]

Den här lilla krabaten (dryga 2 cm från tass till tass) bor med en lite mindre kompis i mitt växthus sen 3 år tillbaka. Har ni ett namn på den?

Och JA, ett bättre objektiv till min kamera ligger väldigt högt på min önskelista. 4 cm närgräns räcker inte, jag skrämmer bort de små krypen rolleyes.gif

Vågar inte säga vad det är för art... men det ser ut som den har äggsäck.
Lars-Olof Arvids
Fina bilder allihop! smile.gif
Jättebra idé med en spindeltråd, särskilt om den kan hjälpa folk med spindelfobi. Här är mitt bidrag, en krabbspindel som har fångat en blomfluga på en mynta i min vildvuxna rabatt.

[attachment=6287:Krabbspindel_bsk.jpg]

Olle
amaira
Härliga spindelfoton! wub.gif
Natrix
Här kommer mitt bidrag. Först den otroligt vackra nyckelpigespindeln och sedan getingspindeln. De båda ser så exotiska ut att det är knappt jag kan tro att jag tagit dessa bilder här hemma i den svenska naturen.
/Jakob

[attachment=6331:eresus_s...iatus_02.JPG]
Andypandy
JASSÅ!!?

Ni tar bara bilder på de små spindlarna ni.... giggle.gif

Själv får jag skritta fram med hästen till mina he he. a0a.gif

Sedan har jag också en utanför vardagsrumsfönstret som vi brukar titta på varje kväll... har nog varit där hela sommaren.
Det som syns uppe till höger är en "pappa långben" som hon tog för en haltimme sedan... så det ger en indikation om hur stor hon är.
(Svårt att ta kort genom fönstret)
I förra veckan råckade hon i slagsmål med enn annan.. det fajtades i säkert en halvtimme... innan hon avgick med segern.. det blev en hel del lagande av nät efter det... vem behöver TV?
crazy.gif

Men vilka är dem?
Gossen Ruda
Den översta ser ut att vara den vanliga Husspindeln, Tegenaria domestica. Den sista ser ut att vara en Skuggspindel, Nuctenea umbratica. Den förekommer ofta på husväggar.
amaira
Jösses, vilka bilder ni har, Natrix och Andypandy! *imponerad*

laugh.gif Hahah, nä, vem behöver TV när det finns spindlar. crazy.gif
Andypandy
CITAT (amaira @ 16-08-2007, 21:18) *
Jösses, vilka bilder ni har, Natrix och Andypandy! *imponerad*

laugh.gif Hahah, nä, vem behöver TV när det finns spindlar. crazy.gif

När det gäller mina bilder (och de här var inte ens bra).. så tror jag precis vem som helst kan ta dem bara de läser instruktionsboken till sin kamera.

Makro funktion finns på 90%av dagens kameror. sedan testar man med och utan blixt bara...
Jag fotar med den billigaste Cannon Ixus 3.2 bara... kostade typ1500:- och den är skit liten (storlek ultracompact (typ ett 22mm tjokt kreditkort) en skit kamera alltså sett till pixlar... men mindre object än myror fixar jag inte med denna.

Stor är den inte...

Enligt min mening så är inte antalet pixlar skitviktigt... det är optiken som är det.. och det andra jag tycker är viktigt.. är att den tar kortet precis när jag trycker och är snabb på att starta upp så inte objektet hinner försvinna innan kameran har reagerat. (kan reta mig till vansinne på andra dyra kameror som jag lånat ranting.gif )

Vilken digitalkamera som helst duger mer eller mindre alltså idag för lite sådant här småtjafs och semesterfoton tycker jag.
amaira
Jag instämmer, Andypandy.

Det är fantastiskt så bra billiga kameror det finns idag, och hur mycket de duger till. De är verkligen "för alla", och inte som "förr-i-tiden" då fotografering var förbehållet skickliga fotografer.

Det är ROLIGT!!! Och det är fantastiskt att den som vill i stort sett, kan gå ut och börja fotografera fina bilder, utifrån vad denna önskar fota.
zaaritha
Hm.................
Blev biten i går kväll--igen--av en lockespindel, så jag ryser nu åt alla spindlar!
Natrix
CITAT (zaaritha @ 17-08-2007, 22:52) *
Hm.................
Blev biten i går kväll--igen--av en lockespindel, så jag ryser nu åt alla spindlar!

Blev du biten??? ohmy.gif Det visste jag knappt att man kunde bli. Jag har aldrig blivit biten, vare sig av lockespindlar eller spindlar. Berätta, hur hände detta? Hur blev det?

/Jakob
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon