Cilla&Ante
Jag har precis "blivit med trädgård" - vilken lycka!

I trädgården finns sju gamla vackra rosenbuskar med olika rosa rosor. Buskarna verkar dock inte må så bra. Många av bladen har blivit gula med bruna fläckar för att sedan trilla av. Grenarna är vidare kala ca en en meter från marken.

Jag vore oerhört tacksam om någon har möjlighet att hjälpa mig med tips! Tusen tack!
Vänligen Cilla
Kajsa
Låter som svartfläckssjuka, du kan läsa här lite om de vanligaste Svampsjukdomarna
Jag plockar bort så mycket jag orkar och slänger i soptunnan, spruta nu är försent nu i alla fall.
Nästa sommar kan rosorna må mycket bättre, gödsla på våren, inte nu och pyssla om dom nästa år.
Gräv ner bananskal till rosorna det stärker dom, bara mylla ner helt grunt, från vår till sena hösten.
Cilla&Ante
Tacka snälla för tips! Här skall minsann börjas ätas bananer och gräva ner skalen. Skönt att höra att det i bästa fall inte är ett bestående problem.
Mao, skall jag ta bort alla blad som har börjat bli gula? Skall jag klippa av en bit av grenen också?
Kan jag även passa på att fråga om tips på bästa gödning i vår? När skall jag ge denna? (Här är en riktig amatör/nybörjare...)
//Cilla
kerstin z5-6
bladen ska bort o brännas -inte till kompost , gödning -allt från kogödsel naturell -till påkogödsel , blåkorn eller vad du vill-men kväve vill rosorna ha tidigt i april maj -en gång till före midsommar och bor du längre söderut kan du hinna ge de som blommar kontinuerligt en giva till i början juli
Klipp inget nu
Cilla&Ante
Åter tack!!! Det här är ju helt fantastiskt - att så enkelt få så proffsig hjälp!
En sista fråga (här gäller det att passa på...) När jag skall klippa rosenbuskarna (jag har idag lärt mig att detta skall göras då björkarna har musöron), hur vet jag då vad/hur mycket jag skall klippa bort?
//Cilla
AnnammA
Det är lite olika beroende på vilken typ av ros du har, och hur du vill att din ros skall blomma. Vissa engångsblommande gammaldags rosenbuskar klipper du bara bort torrt och äldre grenar, dvs du föryngringsbeskär. Andra, som tex moderna rabattrosorrosor("Peace", "Ingrid Bergman" mfl) kan du klippa ner så mycket att detär c:a 10-15 cm kvar(c:a 4-5 ögon=tillväxtzoner) per planta, men det finns förespråkare för att klippa mindre och låta dem få höjd. Man får skaffa sig en bra rosbok och efter den kolla upp vad för slags rostyp man har, och sedan får man pröva sig fram.

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon