Full version: God pastasås
Mollis
Hej!

Jag vet att många har svårt för tonfisk men det är ju ganska bra att äta ibland ändå, innehåller ju lite såna där nyttiga fetter..jag brukar göra en god pastasås med tonfisk.

- Fräs gul lök och vitlök i lite smör och olivolja
- Tillsätt en burk krossade tomater och finstrimlad purjolök
- Krydda med salt, svartpeppar, lite socker, ett stänk vitvinsväger och gärna någon ört, t ex basilika eller timjan
- Låt det koka ihop lite och lägg sen i tonfisk (jag brukat ta den på burk som ligger i vatten)
- Till sist lägg i urkärnade svarta oliver och piffa ev till det med lite klippt persilja

Om man vill ha det mer krämigt kan man blanda i Creme Fraiche också men det funkar lika bra utan:-)

//Mollis
Mollis
CITAT (Mollis @ 11-08-2007, 11:46) *
Hej!

Jag vet att många har svårt för tonfisk men det är ju ganska bra att äta ibland ändå, innehåller ju lite såna där nyttiga fetter..jag brukar göra en god pastasås med tonfisk.

- Fräs gul lök och vitlök i lite smör och olivolja
- Tillsätt en burk krossade tomater och finstrimlad purjolök
- Krydda med salt, svartpeppar, lite socker, ett stänk vitvinsväger och gärna någon ört, t ex basilika eller timjan
- Låt det koka ihop lite och lägg sen i tonfisk (jag brukat ta den på burk som ligger i vatten)
- Till sist lägg i urkärnade svarta oliver och piffa ev till det med lite klippt persilja

Om man vill ha det mer krämigt kan man blanda i Creme Fraiche också men det funkar lika bra utan:-)
//Mollis

Glömde säga att kapris passar jättebra att ha i också!
Castea
Det där receptet är gott!

Här kommer ett annat tonfiskrecept, men det är en paj som blir saftig och fin.

TONFISKPAJ

200 g vetemjöl
1 krm bakpulver
150 g margarin
1 ägg

Fyllning:

2 dl majs
2 burkar tonfisk i vatten
1 dl hackad purjolök
2 dl riven ost
0,5 tsk stark curry
0,5 tsk chilipulver
1 dl vispgrädde
Uppvispat ägg till pensling

Hacka samman mjöl, bakpulver och margarin till en gryning massa. Tillsätt ägget och arbeta snabbt samman till en deg. Låt degen vila kallt i 30 min. Tryck ut degen i en pajform (spara litet till dekoration). Pricka botten med en gaffel.

Blanda fyllningen och lägg i pajformen. Kavla ut återstående deg och skär till remsor som trycks fast ovanpå pajen. Pensla med ägg. Grädda i 200° i ca 20 min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon