Helena N
11-08-2007, 10:50
[attachment=6163:IMG_2149.jpg]
Hej!
Jag funderar och funderar och ställer en fråga till er då och då, men nu tänkte jag att jag skickar en bild istället så får ni komma med förslag, om ni vill!
Det finns en del att göra i vår trädgård som ni ser men vi har mkt energi, än så länge... Tanken är att ölandsstenen som ligger travad på den lilla muren ska läggas där det är utgrävt. I fogarna ska vi ha gräs. Det blir en låg "mur" (den befintliga som vi gräver fram) runt uteplatsen med små växter i skrevorna och utanför muren en befintlig rabatt som troligen kommer utökas lite i storlek. Min tanke just nu (ändras hela tiden) är att plantera en buskros (eller flera) i varje sida av rabatten, i ytterkanten av det som syns på bilden. Dessa får gärna vara lite högre, 1-2 m eller vad tror ni? Mellan blir det nog andra perenner eftersom där är skugga stor dela av dagen. Tankar kring detta och förslag på lämpliga rosor eller annat mottages tacksamt! Jag har tänkt mig gula eller vita rosor och de ska vara tåliga i zon 3.
Helena
Titta runt i mitt album så kan jag svara sedan om zoner/ höjder på div. sorter. Ska dom blomma hela sommaren eller en ggn ?
Helena N
11-08-2007, 14:49
Jo, jag har tittat både i ditt album och på andra ställen. Rosor som jag fastnat lite för och funderar på är Maigold, Aicha, Nevada, Golden Wings, JP Conell, Goldnbusch, Macy´s Pride mfl, men jag har som sagt svårt att föreställa mig vilken storlek som är passande. Jag vill gärna att de blommar litegrann större delen av sommaren men det behöver inte vara någon överdådig blomning. Sen är det ju det där med soltimmarna också. Jag har dokumenterat lite under de senaste dagarna och i dessa ytterkanter av rabatten är det full sol i alla fall 3-4 timmar och halvskugga ytterligare många timmar så jag tänkte att det kanske räcker. Nevada var det väl, tror jag, som jag läste tål halvskuggiga lägen bra men den verkar kunna bli för stor för det här utrymmet väl? Ja, den får ju plats, men det ska ju se bra ut också. Känner mig verkligen som en velpotta just nu så ge mig gärna ett gott råd.
Helena
Maigold, Aicha, Nevada och Goldbusch är alla skuggtåliga enligt LÅG
Aicha, ca 2 - 3 m hög och blir lika bred, remonterar med några enstaka blommor
men ganska dåligt tycker jag.
Maigold, ca 2 x 2 m, min blommar om lite nu, en pärla till ros.
Nevada, ca 3 x 2 m remonterar bara svagt den med.
Goldbusch, ca 2 x 1.80 remonterar svagt ( har inte den )
Golden Wings, ca 1.5 x 1.5 m den får du ha framför de stora, grenarna vill lägga sig ner
den växer inte så vackert, men blommorna är fina. Modern buskros.
J.P Conell Kanadaros är svår, kan få en del ohyra och är mer vit än gul.
Macy´s Pride är ny här i år den verkar härlig, blommar mycket, vill nog ha mycket sol,
ska bli 1.5 m men det har den inte blivit än. Rotäkta.
Tre andra robusta förslag är
Gul Dagmar Hastrup, Schneekoppe och Henry Hudson, alla härdiga rugosa rosor
som blommar till sena hösten, att ha framför de andra alla blir ca 1.20 - 1.5 m
Henry Hudson finns i mitt Kanada album, den blir bred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.