Mandi
Började göra iordning mina rabatter men nu har det stannat av helt och inspirationen är helt väck! sad.gif

Behöver tips på vad jag ska göra nu, så snäll ni som kan dela med er av era bra ideer. help.gif

Alla tips är bra tips!!

thanks.gif

Har två likadanad rabbater på var sida om trappan i den andra har jag börjat lägga större sten men kom av mig där oxå.

Lägger in en bild på det oxå.
Fenja
Kolla i Kerstin zon 5-6 album till exempel så hittar du massor av trevliga planteringar. Kolla även i andra medlemmars album...
Mvh
Fenja
Ophelia
Håller med Fenja. Kika in i andras album och få inspiration. Kanske kan läckra härliga buskar/höga perenner brevid trappan "mjuka upp". Funderat på färger? Kanske kan stenarna vara dekoration framför fönstrena tillsammans med låga perenner?
kerstin z5-6
Du har lämnat bra med utrymme mellan plantorna -smile.gif bra smile.gif! det klarar inte jag -men din rabatt behöver tid -och rosorna behöver nog lite sällskap..
En annan sak som kan få rabatter att se -lite stela ut är om bredden bara är aanpassad till en och en planta -om du förstår vad jag menar
Det finns ju rabatter där det är avsikten -tex i buxbomsparterrrer osv -men i vanliga rabatter är det ofta bra att få ner ett par tre led" växter dvs ett par högre men smala nertill längst bak -ett mellanskikt-rosorna i ditt fall samt något lågt o vackert sällskap längt fram
Här en lite sammelsurisk rabattbild -men det kanske ändå framgår vad jag menar -matcha gärna olika blad blomformer o olika växtsätt -kudde mot spiror tex så lever" det lite mer .. kanske ?

Du får säkert fler fina tips

K
Tosan
Kerstin, de där stora vita stjärnorna på din bild, vad är det? Såna vill jag ha!
Krolliljan
När vi för 4 år sedan flyttade hit fick vi mer eller mindre slänga ner alla växter vi hade med oss så jag glömde till att börja med buskar. Har fått flytta om allt för att just få in höjden. Om jag fick chansen att börja om skulle jag börja med höjden, klätterväxter och buskar och sedan "pynta" men perennerna.
kerstin z5-6

CAMPANULA latifolia v. macrantha `Alba- en vit form aav hässleklocka-om det är den du menar
Tosan
Nej inte dem, de stora, låga. Påminner om julstjärnor nästan.[attachment=6220:500_1185...54_nava1.jpg]
kerstin z5-6
Det är blad angel_not.gif bronsrodgersian närmare bestämt smile.gif blad är viktiga som du ser smile.gif
Tosan
Den var otroligt tjusig iaf smile.gif
Kanske vore nåt för blombänken vid väggen... Behöver nåt som är lite högre än smultronen och lägre än liljorna g.gif
Inga från Närke
Mandi !

Ser att dina rabatter ligger nära husväggen. Har ni dränerat nyligen om inte så tänk till innan nu gör för stora arbeten med rabatterna.
Den dagen ni ska dränera så måste de ju grävas upp tyvärr. Vi har tagit bort alla rabatter nära husväggen trots nydränerat förra sommaren och lagt en rad med singel och sedan en rad med plattor. Då kan man ställa krukor där istället om man vill ha blommor nära husväggen. Sedan kan du lägga rabatter lite längre ut så de inte behöver grävas upp vid eventuell dräning av huset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon