|
Denna tråd har jag kopierat från Småprat. Jag tänkte att fler kanske läser den om jag flyttar den under trädgård.
passaporte
Hej Alla på Odla...
Jag är ny här och Göran på odla tipsade mig att gå med i Forumet för att få svar på mina frågor... Jag har på "gamla da´r" blivit riktigt kaktus frälst och kan inte se någon utan att jag köper. Förösker dock undvika dubletter om jag kan. Som säkert alla vet så finns det snarbesläktade och en oändlig olika typer. Därför undrar jag om någon kan tipsa mig om; Var jag hittar bra "Läsning på Nätet och helst med Bilder"??? Jag tar tacksamt emot tips i ett brett spektra om man säger så...
Hoppas på många tips, hälsar Passaporte
Hej och välkommen hit. Ja på Odla brukar man få hjälp med det mesta.
Här kommer några länkar som jag hoppas kan vara till hjälp.
Bennys Kaktusar Kaktusar för Skandinavien
Polstj. växter....här finns även Kaktusar
Redigerat av Alba: 09-08-2007, 13:58
--------------------
Medlem Antal inlägg: 52 Medlem sedan: 14-07-2006 Medlem nr: 8 184
Hej & välkommen hit.
Jag har oxå köpt en hel massa kaktusar det senaste året och nu är det fullt inomhus, så nu har jag gett mig på att odla vinterhärdiga kaktusar utomhus på min lilla uteplats istället. Änsålänge bara i krukor, men har planer på att göra en riktig kaktusrabatt.
Titta i mitt fotoalbum där finns bilder på dom flesta av mina skönheter.
Några kaktus länkar va det då ja.
Wermlands Desert Plants Webshop med massor av plantor. SuccSeed Webshop med mestadels frö, men även en del plantor. British Cactus and Succulent Society Riktigt bra forum för oss som älskar kaktusar. Cactus Art Sida för identifikation. Cactiguide.com Mycket bra sida för att identifikation. Northen Nursery Vinterhärdiga kaktusar och succelenter man kan även handla av dom.
--------------------
/Starfight
Starfight ......... Har tittat i ditt album och blir frestad att försöka driva upp från frö.
Jag skulle bli jätteglad om du berättar lite mer hur du går till väga, vilken jord du använder, vattning, placering, var beställer du frö, hur lång tid ungefär från frö till liten planta osv. De sorter som är härdiga här skulle jag vilja prova på.
Redigerat av Alba: Idag, 11:49
--------------------
Starfight
11-08-2007, 18:31
Alba, ja det är rätt roligt att odla kaktus från frö men man får ha gott tålamod skall jag säga. Det här är mitt första försök och dom växer inte fort nu skall jag säga, dom grodde ganska fort ett par tre veckor skulle jag tro. Men nu känns det som att dom står stilla i växten, för dom har inte blivit mycket större än dom är på bilderna i mittt album. Dom är sådda den 15/3-07. Jag har sått dom i vanlig Så-Kaktus jord som jag blandat ut med extra sand & perlit. Sen står dom i mitt fönster åt syd-väst skulle jag tro att det är i ett mini växthus, men där inte så mycket full sol som jag skulle vilja. För jag har en stor nedrans balkong ovanför  som skuggar. Och föna köpte jag hos SuccSeed. Dom vinterhärdiga Opuntia sorterna skall bli riktigt roligt att se hur dom klarar vintern, för dom kommer att få va ute i vinter. Dom har jag förövrigt köpt hos Rångedala plantskola, två i våras och två nu i förra veckan. Sen har jag även beställt 3 eller om det va 4 st Opuntia plantor från Wermlands Desert Plants som jag hoppas kommer på måndag. Sen så har jag börjat med min kaktusrabatt som jag prata om i mitt inlägg tidigare, lite fel årstid igentligen men jag kunde inte hålla mig till våren så det får bära eller brista. Men det går säkert bra ändå det är ju ändå nästan förhoppningsvis tre månader kvar innan vintern, så att dom hinner rota sig någorlunda ordentligt. Lägger upp nån bild sen iveckan när det är klart.
kerstin z5-6
11-08-2007, 21:09
 Opuntia pteracanta Chystal tide -frö från Gardens north -frösådd o5 utplanterad 06 klarar vintrarna fint i z6 i grusodling, verkar hjärtligt tillfreds med växtplatsen
Starfight
14-08-2007, 10:19
[attachment=6284:PICT2361.JPG]
Sådär nu är mitt kaktusland i princip klart, det saknas några kaktusar bara men dom planterar jag inte förrän till våren. Dom som är planterade nu är sett från vänster. Opuntia budapest, Opuntia humifusa, Opuntia phaeacantha, Opuntia fagilis.
Jättesnyggt........vill också ha
Starfight
06-01-2008, 11:13
Såhär ser mitt kaktusland ut idag, kaktusarna ser fina ut fortfarande [attachment=11305:PICT2750.JPG]
Hoppas de klarar sig fint i snön. Är det första vintern?
Wilma
Starfight
06-01-2008, 18:49
Ja det är första vintern ute för dom. Jag har tror jag 12st till som står ute i krukor väl skyddade för regn och snö, som jag skall plantera ut till våren. Även dom ser ut att må bra ännu, håller tummarna för att alla klarar sig.
Jag hade en Peyote för några år sen, den blommade jätte fint, funderar skaffa en sån till för de var rätt lätt sköta
Alexander-VG-zon3
06-01-2008, 18:59
CITAT (Starfight @ 06-01-2008, 18:49)  Ja det är första vintern ute för dom. Jag har tror jag 12st till som står ute i krukor väl skyddade för regn och snö, som jag skall plantera ut till våren. Även dom ser ut att må bra ännu, håller tummarna för att alla klarar sig. dom kommer nog klara sig bra där ,, i göteborg regnar det ju en del , du ska inte skydda dom från regn dom första vintrarna ?? mina skyddar jag enbart från regn (har ju nästan inget snötäcke och sen en del rgen plus fryser regnet,därav ), och nu ser mina kaktusar lite skrumpna ut och vinröda i färgen . men till våren rätar dom ut sig och ser fina ut igen och sen får man hoppas på en bra sommar . jag hoppas mina vill blomma i år .
Starfight
06-01-2008, 20:04
Nä jag kommer inte skydda dom från regn, klarar dom sig inte så gör dom inte. Hoppas att dina blommar till sommaren Flaxss. Skulle tro att mina tar nått år till på sig innan någon av dom blommar, men man vet aldrig.
ängsvädd
06-01-2008, 20:12
CITAT (Starfight @ 06-01-2008, 20:04)  Nä jag kommer inte skydda dom från regn, klarar dom sig inte så gör dom inte. Ursäkta, men det tycker jag är synd. De är ju inte alls anpassade eller mår bra av en massa regn! Det kostar så lite att ge dom skydd mot det.
Alexander-VG-zon3
06-01-2008, 20:32
CITAT (Starfight @ 06-01-2008, 20:04)  Nä jag kommer inte skydda dom från regn, klarar dom sig inte så gör dom inte. Hoppas att dina blommar till sommaren Flaxss. Skulle tro att mina tar nått år till på sig innan någon av dom blommar, men man vet aldrig. vi får se till sommaren om dom blommar eller ej lycka till med dina CITAT (MimmiH @ 06-01-2008, 20:12)  Ursäkta, men det tycker jag är synd. De är ju inte alls anpassade eller mår bra av en massa regn! Det kostar så lite att ge dom skydd mot det. under hösten och vinter lägger jag bara över en glas/plast skiva eller en gammal godis låda eller nån lerkruka eller nåt . billigt och tar 1sek att lägga på  ,, och det gör jag varje vinter-höst även fast mina kanske hade klarat sig hyfsat utan bor ju ändå i den torrare delen av Sverige (enligt kartorna får jag under normala år 600-500mm per år ) men skyddar ändå .
Starfight
06-05-2008, 09:39
Tänkte ju att jag får visa hur kaktusarna har klarat sig i vinter. Somsagt så har jag inte skyddat dom något extra alls, och dom ser riktigt fräsha och fina ut nu.
[attachment=17831:PICT2942.JPG]
Starfight
02-07-2008, 01:19
Lite uppdatering om hur det går med min taggiga vänner, dom växer och frodas bra nu. Och det har tillkommit 4st nya med.
[attachment=20512:PICT3193.JPG]
CITAT (Alba @ 11-08-2007, 11:47)  Denna tråd har jag kopierat från Småprat. Jag tänkte att fler kanske läser den om jag flyttar den under trädgård.
passaporte Hej Alla på Odla...
Jag är ny här och Göran på odla tipsade mig att gå med i Forumet för att få svar på mina frågor... Jag har på "gamla da´r" blivit riktigt kaktus frälst och kan inte se någon utan att jag köper. Förösker dock undvika dubletter om jag kan. Som säkert alla vet så finns det snarbesläktade och en oändlig olika typer. Därför undrar jag om någon kan tipsa mig om; Var jag hittar bra "Läsning på Nätet och helst med Bilder"??? Jag tar tacksamt emot tips i ett brett spektra om man säger så...
Hoppas på många tips, hälsar Passaporte Hej och välkommen hit. Ja på Odla brukar man få hjälp med det mesta.
Här kommer några länkar som jag hoppas kan vara till hjälp.
Bennys Kaktusar Kaktusar för Skandinavien
Polstj. växter....här finns även Kaktusar
Redigerat av Alba: 09-08-2007, 13:58 -------------------- Medlem Antal inlägg: 52 Medlem sedan: 14-07-2006 Medlem nr: 8 184 Hej & välkommen hit.
Jag har oxå köpt en hel massa kaktusar det senaste året och nu är det fullt inomhus, så nu har jag gett mig på att odla vinterhärdiga kaktusar utomhus på min lilla uteplats istället. Änsålänge bara i krukor, men har planer på att göra en riktig kaktusrabatt.
Titta i mitt fotoalbum där finns bilder på dom flesta av mina skönheter.
Några kaktus länkar va det då ja.
Wermlands Desert Plants Webshop med massor av plantor. SuccSeed Webshop med mestadels frö, men även en del plantor. British Cactus and Succulent Society Riktigt bra forum för oss som älskar kaktusar. Cactus Art Sida för identifikation. Cactiguide.com Mycket bra sida för att identifikation. Northen Nursery Vinterhärdiga kaktusar och succelenter man kan även handla av dom. --------------------
/Starfight
Starfight ......... Har tittat i ditt album och blir frestad att försöka driva upp från frö.
Jag skulle bli jätteglad om du berättar lite mer hur du går till väga, vilken jord du använder, vattning, placering, var beställer du frö, hur lång tid ungefär från frö till liten planta osv. De sorter som är härdiga här skulle jag vilja prova på.
Redigerat av Alba: Idag, 11:49 -------------------- Det finns mycket att läsa på http://sksv.cacti-info.com och allt på svenska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|