GrönaBönan
[attachment=6175:syrenertoppar.jpg]
Vad har hänt med våra syrener? Är det bara den regniga, varma sommaren som gjort det, eller är det skadedjur?
Bladen är helt buckliga och gula i topparna. Resten av plantan är grön som vanligt.
confused.gif
Big Gardener
Det där tycker jag ser ut som syrenbakterios och det är faktiskt inte särskilt underligt med tanke på det fuktiga och stundtals varma vädret vi har haft. Jag har faktiskt själv tittat efter angrepp med tanke på vädret men inte hittat något i mitt närområde. "Kul" att se.

Vad göra? Jo, vänta tills det blir en torr dag och klipp av alla angripna grenar och bränn dem eller släng dem i soptunnan. Var nog med hygienen kring plantan så att inte mer sprider sig. Tvätta hanskar, händer, sekatörer efteråt.

Syrenbakterios är inte allvarligt för plantan på kort sikt, men det är sju helvetes smittsamt och det gäller att hålla uppsikt över plantan och klipp bort nya angrepp så fort de visar sig.
GrönaBönan
Tack för snabbt svar "Big Gardener"!
Det låter ju allvarligt.
Måste bara fråga om det kan bero på läget det planterats på... (vi har precis flyttat in i ett gammalt hus med en gammal trädgård)
Föregående ägare har grävt ett hål i gräsmattan, planterat ca 30 syrener, lagt på en duk och lagt på stenar och sedan ramat in allt med betongstenar. Har det med det att göra, eller är det "bara" vädret?
Skickar med en bild från i mars.
[attachment=6181:syrenrabatt.jpg]

Tack för snabbt svar "Big Gardener"!
Det låter ju allvarligt.
Måste bara fråga om det kan bero på läget det planterats på... (vi har precis flyttat in i ett gammalt hus med en gammal trädgård)
Föregående ägare har grävt ett hål i gräsmattan, planterat ca 30 syrener, lagt på en duk och lagt på stenar och sedan ramat in allt med betongstenar. Har det med det att göra, eller är det "bara" vädret?
Skickar med en bild från i mars.
[attachment=6181:syrenrabatt.jpg]
Big Gardener
En sådan planteringsbädd är kanske inte den bästa, just för att mycket lite eller inget organiskt material tillförs till marken i form av löv som får multna. Syrener är dock väldigt bra på att växa i nästan vilken miljö som helst.

Men, nä, jag tror inte planteringsbädden har varit avgörande för uppkomst av syrenbakterios. Det är nog snarare vädret som är boven.
ingmet
Mina syrener har samma symptom vilket de har vissa år då fukten är hög. Jag låter det bara vara, löven faller av så småningom och jag låter dom ligga kvar till vårkrattningen. Har inte märkt av att det smittar andra buskar/träd etc runt omkring.
Tycker man löven blir fula är det som sagt bara att ta bort dom. OBServera att klipper du av grenarna missar du nästa års blomning.
Sommartorparn
CITAT (GrönaBönan @ 11-08-2007, 14:32) *
[attachment=6175:syrenertoppar.jpg]
Vad har hänt med våra syrener? Är det bara den regniga, varma sommaren som gjort det, eller är det skadedjur?
Bladen är helt buckliga och gula i topparna. Resten av plantan är grön som vanligt.
confused.gif

Oj, sådär brukar mina också se ut. Har alltid trott det var bonden som varit vårdslös vid sprutningen.
Bör jag ta bort buskarna? Räcker det att klippa bort det fula när det visar sig? Eller bör jag passa på nu att klippa ner dom till marken? Försvinner sjukdomen om man kalhugger? (det har tagit himlans många år att få dom att ta sig från att vara små skott. Därför vill helst inte ta bort dom)
Bassam
Hej
Jag tycker att syren ser ut så på grund att varm sommaren, för att syren tycker inte bli törstig under varm vädret, så du behöver bara klippa bort dem gula bladen och bladen som ser inte bra.
Lycka till, H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 29-03-2008, 01:18) *
Hej
Jag tycker att syren ser ut så på grund att varm sommaren, för att syren tycker inte bli törstig under varm vädret, så du behöver bara klippa bort dem gula bladen och bladen som ser inte bra.

fast våran syren var gröna hela sommaren 06 ,, då hade jag torka från maj-juni till aug-sept . fast dom hade kanske tillgång på vatten !! från ett djupare lager vad vet jag .
Sommartorparn
CITAT (Bassam @ 29-03-2008, 01:18) *
Hej

Nej Bassam, Den bild vi talar om togs förra sommaren som var extremt regnig. Jag såg många syrener som var sjuka på samma sätt. Big Gardener föreslog att det kunde vara syrenbakterios (Pseudomonas syringae), och min fråga är om sjukdomen bara sitter i bladen eller också i rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon