Full version: Kompostkvarn
eml
Har någon några råd/tips/goda erfarenheter/dåliga erfarenheter av kompostkvarnar i generell eller ännu hellre någon speciell sort/märke? Vi funderar på att köpa en, men är osäkra på "hur mycket kvarn" man behöver då vi ju inte har någon större mängd träd/buskar, men en del grenar/kvistar blir det ju då äpplen, päron, körsbär och vindruvor m.m ska beskäras.
garden
Hej! Jag har en väninna som köpte en kompostkvarn från Stiga. Den skulle klara av upp till 3cm kvister. Det gör den inte. Hon ringde mig faktiskt idag och frågade om jag kände någon som hade kvarn och kunde råda ... Jag väntar på ett bra svar nu, jag med, till din fråga!
Hej så länge, Marianne
Eva St
Har samma fundering som du Eml på hur "mycket" kompostkvarn man behöver och i vilken prisklass man hamnar för att få en kvarn som klarar en del. Vore ju jättebra att höra från er med erfarenhet vad ni tycker är viktigt och vad man ska passa sig för.
Eva St
uno
För några år sedan lånade jag grannens kompostkvarn-flistugg. Den har knivar. Fördel: grenar flisades fint, relativt lågt pris, finns som begagnade,
Nackdelar: mycket högt ljud man måste tänka på närboende, bladmassor fastade lätt. Nej den var inget för mig. I Råd och rön hade jag läst om kompostkvarn med vals istället för kniv. Efter test köpte jag en Viking med vals. Lätt att använda, behagligt tyst, om material fastnar körs maskiben baklänges. Lätt som en plätt. Nackdel högt pris och något grövre flisresultat. Trots det rek. jag en maskin med vals. I bland när jag vill finfördela materialet ytterligare kör jag det två gånger.biggrin.gif biggrin.gif
Tapio
Halaj!

Ny här, har tjuvkikat i någon månad el. så, detta är mitt första inlägg.
Jo, kvarnar. Jag har provat tre olika modeller/typer.
Jag hyrde en Husqvarna-kvarn (valstypen) för att mala ner grankvistar.
Jag håller med Uno i hans åsikter, men vill tillägga att om du har pinnar/kvistar som är väldigt böjbara så kommer de ut ur andra änden oskadda. Jag tryckte ner kaprifol i den, och den f-bannade lianen kom ut likadan som den gick in! Antagligen är det likadant med vinrankor.

Nästa typ(Stiga, Black&Decker m.fl.), den med knivar i en roterande skiva i 45 gr. vinkel. Hopplös. Den stannar hela tiden, man måste öppna den och rensa med jämna mellanrum. Dessutom så har grenarna utrymme att vika undan från skivan med knivarna så man får hålla på och peta i hålet med en pinne el. nåt för att de ska avverkas.

Slutligen. Jag har en AEG-kvarn som har en likadan skiva som typen ovan, fast den har skivan parallell med marken. Den har ett rör (i 45 gr. vinkel) som man stoppar in grenarna i. Det är den typen man vill ha. Tar garanterat 30 mm pinnar. Stannar sällan. Milsvida bättre än Stiga/ B&D typen.
Jag gick i på AEG:s hemsida för att hitta en bild på den, men gick bet (kan inte tyska). Kanske någon annan kan hjälpa? Annars får jag väl ta en bild på den.

//T
Lars
Tapio!

Vad kostar en AEG, och var har du köpt den? Har du något modellnummer?

Lars
Tapio
Halaj igen!

tyvärr, Jag köpte den beg. på en loppmarknad,så jag har ingen aning om var de säljs. Dessutom har jag lånat ut den till bekanta med kolonilott, så jag har inte modellnumret heller. Får återkomma.

I alla fall, det viktiga är nog inte så mycket märket utan arbetsprincipen. Om du tittar på länken:
http://www.stiga.se/SearchFS.asp?Country_I...ductInfo_Id=466

Så ser du att motorn (den svarta klumpen) sitter längst ner i 45 gr. vinkel. Man matar in grenar/pinnar längst upp och sedan fylls hela den gula kåpan tills man har en stor lövboll där inne. För ner i knivarna åker skräpet inte...

Titta i stället på denna variant:
http://www.jula.se/index.asp?artnr=729001

Man kör alltså in tjocka grenar in i sidoröret (som tyvärr inte syns så bra på bilden) och INTE ner i tratten längst upp. Det är bara toppen på grenen som skall ner i tratten. Plåtskivan med knivarna har två "böjar" längst ut i periferin som gör att hela skivan agerar fläkt samtidigt. Det är rena tromb-infernot inne i den där "skorstenen", och därför fastnar inget på vägen ner mot knivskivan.

Hoppas att min beskrivning var begriplig och att det kanske kan hjälpa någon.

//T
uno
CITAT (Tapio @ 05-10-2003, 10:17)
Halaj!

Ny här, har tjuvkikat i någon månad el. så, detta är mitt första inlägg.
Jo, kvarnar. Jag har provat tre olika modeller/typer.
Jag hyrde en Husqvarna-kvarn (valstypen) för att mala ner grankvistar.
Jag håller med Uno i hans åsikter, men vill tillägga att om du har pinnar/kvistar som är väldigt böjbara så kommer de ut ur andra änden oskadda. Jag tryckte ner kaprifol i den, och den f-bannade lianen kom ut likadan som den gick in! Antagligen är det likadant med vinrankor.

Nästa typ(Stiga, Black&Decker m.fl.), den med knivar i en roterande skiva i 45 gr. vinkel. Hopplös. Den stannar hela tiden, man måste öppna den och rensa med jämna mellanrum. Dessutom så har grenarna utrymme att vika undan från skivan med knivarna så man får hålla på och peta i hålet med en pinne el. nåt för att de ska avverkas.

Slutligen. Jag har en AEG-kvarn som har en likadan skiva som typen ovan, fast den har skivan parallell med marken. Den har ett rör (i 45 gr. vinkel) som man stoppar in grenarna i. Det är den typen man vill ha. Tar garanterat 30 mm pinnar. Stannar sällan. Milsvida bättre än Stiga/ B&D typen.
Jag gick i på AEG:s hemsida för att hitta en bild på den, men gick bet (kan inte tyska). Kanske någon annan kan hjälpa? Annars får jag väl ta en bild på den.

//T

Helt rätt, det är maskinens svaghet -smala sega saker bör malas tillsammans med annat material. Men den låga ljudnivån överväger det problemet.
Lars
Är det någon som har erfarenhet av den där Einhell-kvarnen hos Jula? (se Tapios länk) Det var ju ganska billig tyckte jag.

Jag vill inte ha en valskvarn då jag eftersträvar lite mer finfördelat material, men man kanske ska hyra några olika modeller innan man köper någon, men nån Stiga blir det inte! (Tack Tapio!)

Lars
kerstin z5-6
Vi har en med vals -inköpt på Granngården -Första året vi gjorde en jättekompostlimpa hade vi bara den -ca 2 kbm flis behövdes till limpan .
Den finfördelar rätt bra ..tar rejäla trädgrenar med minst 5-6 cm i omkrets

I dag är limpatempen + 52 grader
Hälsar K
Lars
Vad kostar en sån med vals? Typ den ni hade köpt på Granngården? 5-6 cm i omkrets? vad blir det i diameter. Jag gillar inte det där att man mäter träde i omkrets, så svårt att bedömma utan att mäta...

Lars
kerstin z5-6
hej -jag skrev nog fel 5-6 cm i diameter menar jag , så den tar alltså riktigt grova småträd
Kostade 2. 500-800 nånstans ...
Gossen Ruda
Jag har en Black & Decker som säkert är över 10 år nu. En tratt överst för inmatning ner till en vågrät skiva med 2 knivar. Dessutom finns en speciell tratt för grenar som klarar ca 3 cm diameter.

Samma erfarenheter som ovan, är materialet för blött blir den en slabbig massa som fastnar direkt i utkastet. Numera maler jag sällan grenar över 1 cm för jag vill inte att komposten skall bli en flishög. Hög ljudvolym, hörselskydd anbefalles. Funkar bra för övrigt bara materialet är det rätta. Förvedade stjälkar, klena kvistar och dylikt. Lupinstjälkar = slabb. Småsten gillar inte knivarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon