*Ulrica*
Har den senaste veckan haft lite prestationsångest för detta med tomten. Den är ju så stooooor. Och så viiiild. Och jag orkar inte gräva. Och sambon vill inte.

Men så idag så berättade jag om mina nya planer för sambon om att jag ska röja på ett ställe på tomten för att anlägga en köksträdgård. Jag frågade lite om plöjning och om man kanske kunde plöja där. Ja, jo, kanske men jag har ingen plog till traktorn. Kanske kunde grannen komma hit och plöja undrade jag då. Och så resonerade jag vidare att eftersom det var lite dåligt djup på jorden på vissa ställen där (berg under) så borde man kanske ha haft en jordfräs. Fast de är ju rätt dyra sa jag men det kanske går att hyra en helg eller nåt...

DÅ säger sambon:
Ja, men jag har en jordfräs till traktorn, den är 170 cm bred....

slap.gif

Men ååååå..... kunde du inte sagt det liiiiiiiite tidigare... sa jag.
Jaaaa, men du frågade ju efter en plog... sa han.

Sen sa han devil.gif :
Det hade varit roligare om jag sa det där med fräsen EFTER att du hade grävt upp hela köksträdgården...

ranting.gif

wub.gif

bravo.gif En jordfräs till traktorn!!!!!! yahoo.gif
Eva-Helene
Håller med dig; ja se karlar!!! Nog för att vi kvinnor måste gå lite kringelikrokar för att få dom att fatta (läs: dit vi vill ha dom) wink.gif
vindspel
och karlar som säger att -Ni tror att vi kan läsa era tankar, säg vad ni vill. Kära nån giggle.gif
Tur att det redde ut sig innan du fixat allt..... Man får lirka ur dem saker och glöm inte berömma honom så får du mer gjort
Lycka till med trädgården.
ingrid fuxwall
Med tiden får du säkert pli på honom giggle.gif
*Ulrica*
Ja, de tar väl några år att uppfosta, särskilt om de börjar närma sej de 40... flirting.gif

Övar lite kommandon...
"-Gräv"
"-Såga"
"Rulla runt"

a0a.gif
Eva-Helene
000.gif rotfl.gif rotfl.gif
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 12-08-2007, 12:42) *
Ja, de tar väl några år att uppfosta, särskilt om de börjar närma sej de 40... flirting.gif

Övar lite kommandon...
"-Gräv"
"-Såga"
"Rulla runt"

a0a.gif

Inte utan att man får uppfattningen att du har viss erfarenhet av hundträning whist.gif

ingrid
HelénE
CITAT (*Ulrica* @ 12-08-2007, 12:42) *

Övar lite kommandon...
"-Gräv"
"-Såga"
"Rulla runt"

a0a.gif

Pröva klickerträning. Som belöning kan nyttjas en klunk av ölen. a0a.gif

Helén
*Ulrica*
Jo, vi har ju en hund också. Sambon har lärt mej hur man ska få honom (hunden) att göra tricks...

Föga anade han vad jag skulle ha den kunskapen till... giggle.gif

Övar på några fler användbara kommandon:
"-Diska!"
"-Massera"
"-Klipp gräs".... äsch det gör han ändå....

(Tur inte sambon hänger på detta forumet, hade han läst detta hade jag fått stryk... tongue.gif )

Ps. finns det inga trädgårds-gubbar här som tränar sina gummor till att göra trädgårds-tricks? flirting.gif
Tosan
Karlar och hundar fungerar rätt lika... Klia, snaska och beröm när han gör rätt så ska du se att du snart har tomten grävd flirting.gif
Ciczi
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Vilken underbar tråd...

Ciczi
snigel
Idag när min man stod och klippte häcken så fick jag ännu en trädgårdsidè, nämligen att det skulle vara väldigt fint med en pergola utmed uppfarten. Allt detta eftersom jag igår impulshandlade en klematis och nu behövde ett stöd till den. Jag gick bort till honom och krattade lite fjäskande och ropade sedan glatt "Kom ska du få se!" släpade med honom och började diskutera projektet. Om man spelar lite dummare än man är och säger "men om jag slår ner ett par pinnar och sätter upp en ståltråd, så opponerar de sig snabbt och måste genast berätta hur man ska bygga, gjuta, mäta osv.
Och vips så är det deras projekt! Kanske efter ännu ett par turer till handelsträdgården och några på bygghandeln...Till våren? Just nu växer klematisen mot ett gammalt metspö...
vindspel
CITAT (snigel @ 15-08-2007, 23:14) *
Idag när min man stod och klippte häcken så fick jag ännu en trädgårdsidè, nämligen att det skulle vara väldigt fint med en pergola utmed uppfarten. Allt detta eftersom jag igår impulshandlade en klematis och nu behövde ett stöd till den. Jag gick bort till honom och krattade lite fjäskande och ropade sedan glatt "Kom ska du få se!" släpade med honom och började diskutera projektet. Om man spelar lite dummare än man är och säger "men om jag slår ner ett par pinnar och sätter upp en ståltråd, så opponerar de sig snabbt och måste genast berätta hur man ska bygga, gjuta, mäta osv.
Och vips så är det deras projekt! Kanske efter ännu ett par turer till handelsträdgården och några på bygghandeln...Till våren? Just nu växer klematisen mot ett gammalt metspö...

Du har fattat galoppen naughty.gif
ingrid fuxwall

Du har aldrig funderat på att själv försöka fixa till en pergola?
Tror inte det är speciellt svår med alla halvfabrikat som finns att köpa.

ingrid
Margith
Om man spelar lite dummare än man är och säger "men om jag slår ner ett par pinnar och sätter upp en ståltråd, så opponerar de sig snabbt och måste genast berätta hur man ska bygga, gjuta, mäta osv.
Och vips så är det deras projekt!

Eftersom jag är rätt säker på att min man inte läser Odla så erkänner jag att jag har lyckats "lura" honom genom att göra precis så naughty.gif
(Men snälla, skvallra nu inte fear.gif )

Betty
CITAT (Margith @ 15-08-2007, 23:42) *
Eftersom jag är rätt säker på att min man inte läser Odla så erkänner jag att jag har lyckats "lura" honom genom att göra precis så naughty.gif
(Men snälla, skvallra nu inte fear.gif )

Vet du, du är inte ensam om det... whist.gif ... coolgleam.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag får väl komma med ett manligt inlägg här då.

Då jag älskar att fixa och dona i trädgården så brukar jag lägga upp det så här för att övertyga min fru.

Först tar jag på min dotter Saga Sol (4 år) blåbyxor och ger henne lite lagom stora verktyg. Det tar inte 1 minut innan Tindra (1 år) tar fram sitt verktygsbälte med plastverktygen.
Fram med materialet och börjar fixa lite, se hela tiden till att barnen är sysselsattal.
Frugan kommer nu ut efter att ha tagit hand om frukosten.
-Ser du så härligt de leker. Det känns verkligen att de deltar i arbetet.

-Skall vi inte bygga en XXXXXX så att de får se växterna komma upp och känna att det verkligen är deras trädgård?

Då frugan är lika galen som jag så brukar det funka dock ställer hon orimliga krav typ att jag skall avsluta ett projekt innan jag påbörjar nästa.
Ja, se kvinnor.......wink.gif
*Ulrica*
CITAT (ingrid fuxwall @ 15-08-2007, 23:23) *
Du har aldrig funderat på att själv försöka fixa till en pergola?
Tror inte det är speciellt svår med alla halvfabrikat som finns att köpa.ingrid
Nej, Ingrid, nu missar du ju poängen! Snigel är ju såklart fullt upptagen av att plantera och planera inköp av växter, hon har inte tid att bygga! flirting.gif

CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 16-08-2007, 11:06) *
Först tar jag på min dotter Saga Sol (4 år) blåbyxor och ger henne lite lagom stora verktyg. Det tar inte 1 minut innan Tindra (1 år) tar fram sitt verktygsbälte med plastverktygen.
Fram med materialet och börjar fixa lite, se hela tiden till att barnen är sysselsattal.
Frugan kommer nu ut efter att ha tagit hand om frukosten.
-Ser du så härligt de leker. Det känns verkligen att de deltar i arbetet.
-Skall vi inte bygga en XXXXXX så att de får se växterna komma upp och känna att det verkligen är deras trädgård?
FY! nono.gif Så gement att använda barnen och m a n i p u l e r a din fru på detta sätt! Helt oacceptabelt!
Något sånt skulle vi kvinnor aldrig göra.... whist.gif innocent.gif giggle.gif
Tosan
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 16-08-2007, 11:06) *
Då frugan är lika galen som jag så brukar det funka dock ställer hon orimliga krav typ att jag skall avsluta ett projekt innan jag påbörjar nästa.
Ja, se kvinnor.......wink.gif

Ställer din sambo åxå såna orimliga krav? Tänk om de kunde förstå att det inte går...*suckar* Men gubben har fått börja ge sig, det blir ju inte mer färdigt för att han klagar whistling.gif
Lemonne

Det låter som om min karl kan det där med att manipulera... Han gick länge, länge och pratade om att "man skulle kanske bygga en uteplats i slänten, så man kan sitta ute i kvällsolen och grilla". "Oh vad härligt!!" tänkte jag och gick och väntade på den fina uteplatsen.

Och väntade... och väntade...

Till sist fick jag bygga den själv. Och nog har jag sällskap under grillkvällarna, ett sällskap som pratar om hur fint det är med utsikten mot sjön när solen går ner - och vilken bra idé han kom med att anlägga den där. Det var allt han bidrog med. Idén. Suck... duh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon