digitalkarin
1. Rådjuren har ätit upp det mesta av min potatisblast; blir det några potäter då?

2. Sockerärterna har kommit nu, när kan man äta dem?

3. När tomaterna ska toppas, ska man toppa alla stammar?

4. Är det något fel med att ha många stammar på plantorna? Mina har förgrenat sig väldigt rikligt, och satt mycket frukt.
KURT
1: Jag har aldrig hört talas om däggdjur som äter potatisblast (men rådjuren kanske inte vet att de är däggdjur). Potatisen blir ju knappast större om det inte finns blast, men å andra sidan så förstörs de inte heller, så du kanske kan hoppas att det kommer ny blast. Man kan jämföra lite med tidig frost. Det försenar ordenligt.

2. Sockerärtor kan ätas när man har samvete att ta dem! Endel ärtskidor kan bli trådiga om man väntar alltför länge, men jag vet inte om det är någon risk för det med sockerärtor.
Susanna
4. I alla böcker läser man ju att tomater bara ska ha en stam (om de inte är busktomater förstås), men förra året tappade mina tomatplantor alla blad/grenar när jag satte ut dem. Det var väldigt blåsigt. Jag trodde det skulle komma nya blad men istället växte nya stammar ut och varje planta hade till slut 4-5 stammar, trots att det inte var busktomater. Plantorna var som stora härvor som jag inte riktigt visste hur jag skulle hantera till slut. Men....de satte en otrolig mängd tomater, fick cirka 60-70 tomater per planta och de var både stora och goda. Så det tycks fungera med flera stammar. I år har jag medvetet låtit bli att tjuva några plantor för att jämföra dem med de tjuvade.

De tomater jag inte orkade äta upp direkt torkade jag och de börjar ta slut först nu. rolleyes.gif

Susanna
Rogerzon3
Hej!
Om man vill toppa tomater så kan man göra det 2-3 veckor innan man vill skörda. Detta är speciellt lämpligt om man har uppbindningstomater(sådana som tjuvas) utomhus för att få så många mogna som möjligt innan frosten.

MVH Roger!
Ingrid på Västkusten
Att tjuva elelr itne tjuva - that is the question!

Vissa sorter går bra att strunta i att tjuva vissa andra inte - beror på så många faktorer verkar det som. Grannfruns tomatplantor har itne en enda tomtat(jo EN) och hon struntar i att tjuva, och toppar gör man när tomatplantorna hotar att slå i taket i växthuset. Toppning är som att säga STOPP till den stammen man toppar - fast då gilalr den att grena sig ännu mera ;-))

Jag grunanr på att det här med stamamr beror på näring, sort samt när plantan sätter stamamrna, sätter den dem tidigt och de står trångt så blir det inge - men men - det är en teori jag ahr :-))

Funderar ingrid
digitalkarin
Nu har jag toppat översta stammen på alla plantorna.
Men tjuva är väl inte detsamma som att ta bort stammar?
Tjuvning är väl när man tar bort småskott som sitter mellan två grenar? De är i alla fall vad jag har tagit bort... Hujeda mej vilket krångel alltså.
Nåväl, jag har massvis med tomater på mina [I]buskar[I], så vi får väl hoppas på en god skörd i alla fall.
Ingrid på Västkusten
Flera stammar startar som skott en gång i tiden, 'tjuvar' är skott högre upp på stammen bara :-)

Heja på med skörden,

Hälsar ingrid
Cilla
Jag vill absolut ha några sorter varje år som bildar många tjuvar för jag älskar doften när man nyper av dem!

Jag brukar låta mina tomater ha kvar ett och annat sidoskott (ett par tjuvar får växa ut), särskilt de höga sorterna. Har tomaterna i hinkar och baljor längs södervägg. De tomater som bara få 10-litershinkar får inte ha kvar några tjuvar.

Toppar gör jag sällan, vissa tomater plockas från en pall i slutet av säsongen. I år blir det nog skörd av många gröna tomater för jag kom igång med tomatskörden senare än vanligt. Nu är plantorna 1-2 meter höga men endast de tidigaste sorterna har fått tomter som lätt skiftar i orange.
digitalkarin
Ahaaa, så det är tjuvarna som bildar nya stammar? Då måste jag ha tjuvat dåligt! laugh.gif

Nåväl, de bär ordentligt med frukt, så det borde inte vara några problem. Ska man toppa alla stammarna? huh.gif
Cilla
Man behöver inte toppa tomaterna i höjd om man inte vill stoppa höjdtillväxten på dem. Däremot måste man med vissa sorter ta bort sidoskotten som kommer i bladvecken. Om tomater får bilda dessa fritt kommer nya "sidogrenar" i varje bladveck och då blir det ingen energi kvar till fruktsättning.

Men toppning, dvs att man kapar toppen på ett sidoskott eller "stam" behöver man inte för fruktsättningens skull. Tomater kan bilda frukt på 3 meters höjd också.
Ingrid på Västkusten
Jag tycker 'alla' är tidiga på toppning i år, men men slår man i taket så gör man, själv bruakr jag försöka ta det i Augusti. Har Du utrymmesbrist?

Undrar ingrid
digitalkarin
Nej jag har dem på friland, men jag har fått höra att de ska toppas efter ca 6 klasar och jag har MÅNGA klasar och vill gärna få mogna tomater innan frosten.
Ingrid på Västkusten
I så fall är det kanske en ide :-) när får Du första frosten? Man kan ju ta in omogna frukter hängandes kvar på plantorna å hänga upp plantorna inomhus för att eftermogna tomaterna, men det kände Du säkert till redan :-)

Toppas efter sex klasar har jag itne hört själv, intressant!

Hälsar ingrid (finns alltid massor att lära)
digitalkarin
Idag har jag toppat alla stammarna. Och tjuvat MASSVIS. De är ju stora buskar nu! Kommer knappt åt nån sol så de kan mogna. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon