Full version: Klematistips?
Tosan
Jag skulle vilja ha tips på en klematis, hysteriskt härdig, som blommar länge och har stora blommor. Finns det?
Tycker man hittar dålig info på nätet, antingen inga bilder eller så står det inget om härdighet eller storlek...
Ophelia
Finns en del bra sajter. Hittar du på något så kan du sedan söka på bild, då kan det dyka upp en del fina bilder. Men vad menas med "hysteriskt härdig"?

Personligen är jag mycket förtjust i C. viticella men blommorna är mindre och "klockiga". De räknas som relativt härdiga och blommar in på hösten. Det finns väl en hel uppsjö av praktklematis av varierande härdighet och blomningstid. De har väl alla/de flesta stora blommor.

Här kan du exempelvis kika på sorter och namn och därefter söka vidare på nätet:
http://www.tradgardshuset.com/05klang/klang3.htm
Tosan
TAck, ska kolla där...
Den ska va härdig till minst z5, helst högre då läget för den kommer att bli mindre snällt.
fruberglund
Jag har två olika klematis med jättestora blommor. Den ena (blå) blommar på försommaren och blommar om med enstaka blommor nu. Den andra (vit) blommar nu på sensommaren.

Blommorna är mellan 15 och 20 cm i diameter och jättevackra. Här är några bilder.

Den blåa heter Lasurstern och det här vet jag om den
Grupp: Storblommig
Blomningstid: V-VI/VII-IX
Höjd: 250-300 cm
Doft: Nej
Läge: Passar i alla lägen

Asagasumi (den vita) vet jag det här om
Grupp: Storblommig
Blomningstid: V-VI/IX
Höjd: 250-300 cm
Doft: Nej
Läge: Halvskugga.

Här är några bilder. Zon vet jag inte, det får du kolla upp på nån klematissida om du är intresserad av dessa.

Bilderna är tagna första sommaren. I år har de dragit iväg och blommat som galningar. Speciellt den blåa har varit helt makalös i år tummenupp.gif Har tyvärr inte hunnit lägga in nya bilder men ska göra det när jag får tid.

Tosan
Åh, de var jättefina! biggrin.gif
Tyvärr vet jag ännu mindre om klematis än om rosor så jag får väl skaffa den ni säger att jag ska ha giggle.gif Har lyckats hitta litegran iaf på google
Visst kan man så dem?
kerstin z5-6
småblommigt och arter går fint att så -men rek köp av tex -snowstorm,som är en sort som blommar överdådigt vitt -men småblommigt

Ashva är en estlänsk klematis som verkar bra i härdighet
Tosan
Ja det där var en blomma i min smak smile.gif
Har tänkt försöka få eländet att slingra sig ut ur ett motorblock, mycket därför jag gärna skulle vilja försöka så, så man får sätta dit den medan man får in den genom loppen. För jag antar att de är relativt stora när man köper dem. Men det går ju att gräva ner den först och lirka dit blocket sen, bara man har ett par stora starka karlar i närheten giggle.gif
Näcken
Tänk bara på att olika sorter sköts olika, bla grundregel senblommande ska klippas ner helt tidig vår, medans tidigblommande ansas efter blomning på våren.
Tosan
Hmm, hittar jag nåt jag vill ha så lär jag väl dräpa ut den ganska fort är jag rädd whistling.gif För jag lär nog blanda ihop det...Nåja, den lär kanske va fin ett tag iaf biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon