Cilla&Ante
11-08-2007, 22:13
Jag har just idag funnit detta fantastiska forum - vilket kunskapsparadis för en trädgårdsnovis som jag!
Jag har en allmän fråga om bladpersilja. Någon sade mig att den endast överlever två år, och att man sedan måste sätta ny. Stämmer detta? Vidare, vad skall jag göra med de enorma persiljebestånd som nu finns i min rabatt. Skall jag klippa ner dem? När? Jag skulle så klart vilja klara dem åter en säsong.
Tacksam för kommentarer!
//Cilla
Åsa, mälardalen zon 2
12-08-2007, 08:34
Persilja måste du så nytt VARJE år och gärna på nytt ställe varje år för att undvika sjukdomar. Persilja är tvåårig och överlever vintern på många håll i sverige men andra året går de upp i blom och satsar inte så mycket på bladproduktion. Persilja är dock lätt att direktså och fröerna brukar inte vara dyra. De plantor som övervintrat skjuter en hel del nya blad på våren-försommaren innan blommorna kommer så medans man väntar på att de nya plantorna ska ta sig kan man skörda av de gamla plantorna. När de gamla plantorna börjar blomma kan man gräva upp dem, vill man skörda eget frö kan man låta några stå kvar för att bilda mogna frön.
Och inför vintern måste du inte göra någonting, precis som med allt det andra som kan övervintra .(nedklippning av perenner och liknande hjälper inte växterna inför vintern de gamla växtdelarna skyddar mot vinterkylan)
alvastina
12-08-2007, 13:31
Kan man likt dill så persija redan på hösten?
Åsa, mälardalen zon 2
12-08-2007, 13:55
Japp det kan man, man kan så innan marken fryser, fröerna ska inte gro innan vintern så man får inte så för snabbt.
Blomstertanten
12-08-2007, 19:11
Klipp persilja och frys in i burkar om du har mycket !
Suveränt gott att ha i sallad eller wook. speciellt den slätbladiga.
Cilla&Ante
12-08-2007, 19:26
Tusen tack för all input!!!
//Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.