Cilla&Ante
Jag har nyss funnit detta fantastiska forum - vilket kunskapsparadis för en trädgårdsnovis som jag!
För ca 1 år sedan blev jag med trädgård. På dess uteplats finne en jättelik murgröna som klättrar över ett plank. Den har dock blivit lite väl bred, drygt 4 meter, så jag skulle vilja få ner den något i omfånget. Hur gör jag?? Skall jag klippa ner vissa av grenarna helt? Eller skall jag försöka ta ner alla grenar någorlunda jämt? (Men då försvinner kanske det gröna, eftersom det endast är grenar inuti murgrönan, ej blad). Och när skall jag göra det?? Alla tips tas tacksamt emot! Det är dock häftigt med murgröna. På sensommaren kommer fjärilarna och på vintern kommer fåglarna. Vi hade t.o.m fågelbo inuti murgrönan i vintras.

Vore toppen om ni vill dela med er av er erfarenhet! Tack!!!
//Cilla
Anders Roslagen
Klipp bort där det är för mycket bara, murgröna får lätt nya skott där man kapat. Jag har beskurit året om vilket har gått bra.
Cilla&Ante
Toppen, det lät ju enkelt! Tack för hjälpen!
//Cilla
mojan
I eftermiddag var jag ute och "beskar" min murgröna för andra gången i år. Den är verkligen en lättskött favorit och även om den just nu ser lite stubbig ut så får den snabbt nya fina rankor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon