boopan
kan man plantera björnbär efter ett staket hut hökt bör de då vara
KURT
Omstaketet skall fungera om stöd, så bör det vara minst 1.5-2m högt. Ev behöver man också binda upp björnbäret, och det vill ha MYCKET sol, om de skall mogna i tid (längst i söder är det inget problem).
Ophelia
Ja det kan man men det är svårt att säga hur högt det ska vara men 80 cm är knappast inte något staket för björnbär. Hade du tänkt spaljera upp det? Sätta det vid högre staketstolpar? Låta det få vila över staketet? Vad för björnbär ska du ha? Var bor du?

Björnbär finns i olika sorter, en del starkväxande och andra av "lugnare" varianter. Bor man kring mälardalen och har taggfria björbär så brukar de vara väldigt snälla men visst kan grenarna växa och bli sisådär 2 meter. De mer bastanta sorterna blir givetvis både högre och rejälare i buskningen (samt taggiga). Tänk på at de gillar sol för att bli goda i bären.

Vi har haft "Thornless Evergreen" och spaljerat upp det mot en vägg i full sol. Grenarna kunde bli kring 2 meter och den var lättspaljerad p g a att den inte var tät.
HelénE
Smyger in på denna tråd, eftersom även jag har samma plan.

Har ett fårstängsel 110cm högt, men har tänkt mig att göra spalje där jag sätter björnbären.
Soligt är det, men frågan är vilken jord ska de ha? Måste nämligen kommplettera med jord, då det är gammal gräsmatta där nu och ganska taskig jord. Funderar på att göra som en "låda" dock utan botten, eftersom jorden är hård att gräva i.

Nästa fråga är om de vill stå torrt eller fuktigt. Där det är mest sol (hela dagen) är det tämligen torrt, men det finns några mer sanka partier också. Beror på att det är massa bjärk på tomten, varför vissa partier är väldigt torra. Kan man kanske låta björnbär delvis klättra på björkstammar förresten?

Ytterligare fråga: När planterar man? Höst eller vår?

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon