Full version: Bredd på liguster
almby
Har blivit lovad ligusterskott för plantering av häck på en långsida. Nu är det dags att börja gräva och då uppstår en massa frågor.
  1. Eftersom grannen inte vill ha något ansvar för häcken så måste den stå helt på min sida. Då måste jag veta hur smal man kan hålla en liguster?
  2. Har letat på nätet en hel del och på många ställen hittar man uppgifter om hur djupt man ska gräva, 50 cm. Men det är svårare att få svar på hur brett?

Tack på förhand smile.gif
MariaS
Vi satte vår häck 50cm in på tomten. Då finns det liiiite utrymme kvar att klippa häcken på. Bredden styr man annars själv. Vill man ha en bred häck planterar man i sicksack och kan då få upp till en 1,5m bred häck. Enkelplanterad brukar liguster bli ca 50-90cm bred. Lämpligt planteringsavstån är 3/m.
Hoppas du blir hjälpt med detta.
almby
CITAT (MariaS @ 12-08-2007, 11:01) *
Vi satte vår häck 50cm in på tomten. Då finns det liiiite utrymme kvar att klippa häcken på.

Ok, det var ungefär vad jag planerat. Plantorna kommer nog hamna 55 cm in på vår sida.
Om jag försöker hålla häcken på en bredd av 50 cm så tror jag ekvationen håller. Eller?

Men hur brett ska jag gräva?
MariaS
De häckar som jag planterat, har planterats med hjälp av vår eminenta grävmaskins smalskopa= 30cm brett och 30cm djupt. Växer kanon. Alla våra kunder är hitintills nöjda med detta.
almby
CITAT (MariaS @ 12-08-2007, 11:15) *
De häckar som jag planterat, har planterats med hjälp av vår eminenta grävmaskins smalskopa= 30cm brett och 30cm djupt.

En sådan vill jag också ha happy.gif
MariaS
Jo du. Det är det perfekta trädgårdsredskapet, kombinerat med den diseldrivna skottkärran (minidumper). Allt bandburet, så den enda skada som sker i gräsmattan är möjligen lite "mossrivning". Fast man får tänka sig för innan skopan går i backen, så man inte gräver av begränsningstråden till gräsklipparroboten blush.gif
Ja ja ja. Både jag och gubben är svaga för "leksaker". wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon