|
ulapen03
12-08-2007, 10:49
Hej Förra året anlade min granne ett nytt trädgårdsland. Barnen i byn var där och plockade och åt morötter mm som barn gör och drog bara av jorden på gräset. I november fick ett av barnen diagnosen spolmask och sen avlöste de varandra och nu är de 6 st som ätit medicin (vermox) för just spolmask. Mina döttrar är två av dem. Läkarna tror att smittan finns i trädgårdslandet och att jorden är infekterad. Finns det någon som råkat ut för samma och kan säga om man kan lämna in prover för att göra en analys för att spåra smittan. Risken är ju annars att det bara går runt. Jag vill lova att dessa maskar är ingen trevlig syn Vore tacksam för svar!
Eva 33c
12-08-2007, 11:09
Jag blev lite fundersam över smitta av spolmask i jorden eftersom jag trodde att de var helt beroende av människans tarmsystem för att leva. Så jag sökte lite på nätet och hittade denna information från Smittskyddsinstitutet. Vad hade din granne gödslat sitt trädgårdsland med egentligen? Det verkar ju vara latrin som är smittspridare. Mänsklig sådan alltså, inte från djur. Det framgår inte av artikeln hur länge äggen kan leva "i det fria". Jag skulle inte låta mina barn äta av hans/hennes grönsaker igen Denna händelse visar också på vikten av att skölja och tvätta av jord från grönsaker framförallt om de ska ätas råa. Usch för mask
Margith
12-08-2007, 11:13
Jag tycker att det här låt jättekonstigt... morötter "tvättade" i gräset.... finns ju inte godare morötter! Jag har ätit dem i snart 50 år och mask har jag aldrig lidit av Det här har jag kopierat från Smittskyddsinstitutets hemsida: "Spolmasken är en av människans vanligaste parasiter och förekommer företrädesvis i områden med sämre hygien. Smittspridningen främjas genom gödsling med latrin. Människans spolmask infekterar inga andra djur, och spolmaskar från andra djurarter kan inte heller utvecklas hos människa. De flesta spolmaskinfektioner vi nuförtiden ser i Sverige är importfall. Allmänt förebyggande åtgärder God latrin- och avloppshygien verkar förebyggande. Något vaccin finns ej. Åtgärder vid inträffade fall och/eller utbrott Några särskilda smittskyddsåtgärder erfordras inte, och sjukdomen är inte anmälningspliktig. Det största problemet vid spolmaskinfektion brukar vara rädslan för smitta (trots att sjukdomen inte smittar från person till person), och informationsinsatser kan ibland behövas. " Har grannen gödslat det nya trädgårdslandet med latrin?
Jag har svårt att tro att sådana här parasiters ägg skulle kunna överleva någon längre tid i jorden.
kerstin z5-6
12-08-2007, 12:26
spolmask förekommer någon gång hos 10-30 % av förskolebarn -har epidemi uppkommit är det som sagt lätt att det " går runt " och de reinfekterar varandra -att morötterna var gödslade med latrin är väl inte troligt ? eller ?
jag tror de kommer från mänsklig smittkälla
Margith
12-08-2007, 13:19
Jag har ju väldigt svårt att tro att någon skulle komma på idén att gödsla trädgårdslandet med latrin  Så upplysta är vi väl ändå? Smittskyddsinstitutet tycker jag känns väldigt tryggt... men de säger ju att det här inte smittar från person till person?? Det innebär ju isf att om en "epidemi" uppkommer, så beror det på att samtliga äter något som är smittat och att de äter det vid olika tillfällen. Annars skulle det väl inte kunna "gå runt"..??
ulapen03
12-08-2007, 13:50
Nej...nej, hon har inte gödslat med annat än brunnen kogödsel så från det kan det inte komma. Jag har varit i kontakt med smittskyddsinstitutet och de vill ha in en mask innan det startar en utredning och dessa äckliga saker spolade jag ner fort som bara den På min äldsta dotter var de två som kom ut och de var ca 20 cm vardera Dessa övervintrar i jord så de är sega rackare. Som sagt så smittar de inte från människa till människa och det är inte samma sort som hundar och katter har. Samtliga barn i byn utom en har fått det ( tre olika familjer) och det kluriga är att han är den enda som inte ätit några grönsaker där. Jag man funderar ju en hel del. Det är inte alls roligt och när man läser att det är ovanligt i sverige så blir man ju ännu mer fundersam då 6 st i en lite by på 18 invånare har fått det.
CITAT (ulapen03 @ 12-08-2007, 14:50)  På min äldsta dotter var de två som kom ut och de var ca 20 cm vardera Dessa övervintrar i jord så de är sega rackare. 20cm  spolmasken blir ca 15-20MM. BAndmask, hakmask och binnikemask, kan komma upp i dessa storlekar. Överlever de dessutom i jord, är det troligast bandmask. Vanlig hos de flesta husdjur, även kor! Dessa kan smitta  och faktiskt har det konstaterats att detta kan hända. VArför vi blev varnade när jag utbildades på 80-talet. (I alla fall enligt den utbildning jag fått på livsmedelsverket.(Veterinärbiträde)) Det är jätteäckligt,  men väl sköljda går morötterna att äta och alcogel under behandlingstiden får bandmaskens ägg att stanna i "latrinen".
CITAT (MariaS @ 12-08-2007, 15:43)  20cm  spolmasken blir ca 15-20MM. BAndmask, hakmask och binnikemask, kan komma upp i dessa storlekar. Överlever de dessutom i jord, är det troligast bandmask. Vanlig hos de flesta husdjur, även kor! Dessa kan smitta  och faktiskt har det konstaterats att detta kan hända. VArför vi blev varnade när jag utbildades på 80-talet. (I alla fall enligt den utbildning jag fått på livsmedelsverket.(Veterinärbiträde)) Det är jätteäckligt,  men väl sköljda går morötterna att äta och alcogel under behandlingstiden får bandmaskens ägg att stanna i "latrinen". Nejdå spolmaskarna kan nog bli uppemot 20 cm, jag har visserligen bara ett spolmaskar från gris. Men de är nog ungefär lika stora, de har en mycket konstig "konsistens", de är "stela" och hårda.
kerstin z5-6
12-08-2007, 16:12
helt rätt .. jag tänker på SPRINGmask .. de har andra smittvägar
ulapen03
12-08-2007, 16:47
Det är konstaterat från läkare att det är spolmask efter avföringsprov som skickats på lab. De kan bli upp till 30 cm. De kan leva i tarmarna hos en vuxen människa i upp till två år innan de ger sig till känna. Det tar ca 3 månader från det att man fått i sig ägget innan det blir en mask. Och i 99% av fallen så beror det på osköljda grönsaker.
Men vet någon om man kan lämna i prover någonstans för att göra en jordanalys?
Vore tacksam för svar.
kerstin z5-6
12-08-2007, 17:02
SLU ?? Ingen aning men de borde veta -maila dem ?kanske
Undrar om du inte kan lämna ett prov till miljökontoret. De gör ju diverse analyser på lite allt möjligt annat så. Ring dit å fråga
Eva i Västerås
12-08-2007, 18:30
Läste förut att spanska grönsaksodlingar ofta görslas med avfall från deras reningsverk, dvs latrin. Det är tydligen en känd smittväg för diverse tarmparasiter. Ungarna har inte ätit några andra, importerade grönsaker?
Dito Verde
12-08-2007, 20:41
CITAT (ulapen03 @ 12-08-2007, 17:47)  Det är konstaterat från läkare att det är spolmask efter avföringsprov som skickats på lab. De kan bli upp till 30 cm. De kan leva i tarmarna hos en vuxen människa i upp till två år innan de ger sig till känna. Det tar ca 3 månader från det att man fått i sig ägget innan det blir en mask. Och i 99% av fallen så beror det på osköljda grönsaker.
Men vet någon om man kan lämna i prover någonstans för att göra en jordanalys?
Vore tacksam för svar. Redigering pga dålig uppmärksamhet. Fattade inte att det var sedan november och att det gått runt sedan dess. Svårt att smittspåra efter så lång tid. Har byns samtliga 18 invårnare lämnat avföringsprov? Det finns kanske fler bärare? Miljökontoret i kommunen bör få veta det tycker jag. Peggy
ulapen03
12-08-2007, 20:59
CITAT (Eva i Västerås @ 12-08-2007, 19:30)  Läste förut att spanska grönsaksodlingar ofta görslas med avfall från deras reningsverk, dvs latrin. Det är tydligen en känd smittväg för diverse tarmparasiter. Ungarna har inte ätit några andra, importerade grönsaker? Det skulle ju vara så precis att de ätit av samma. Vi är tre olika familjer. Ja man vet aldrig....tror jag ska ta och ringa miljökontoret och fråga.
CITAT (Eva i Västerås @ 12-08-2007, 18:30)  Läste förut att spanska grönsaksodlingar ofta görslas med avfall från deras reningsverk, dvs latrin. Det är tydligen en känd smittväg för diverse tarmparasiter. Ungarna har inte ätit några andra, importerade grönsaker? "Ascariasis sources can often be measured by examining food for ova. In one field study in Marrakech, Morocco, where raw sewage is used to fertilize crop fields, Ascaris eggs were detected at the rate of 0.18 eggs/kg in potatoes, 0.27 eggs/kg in turnip, 4.63 eggs/kg in mint, 0.7 eggs/kg in carrots, and 1.64 eggs/kg in radish[6]. A similar study in the same area showed that 73% of children working on these farms were infected with helminths, particularly Ascaris, probably as a result of exposure to the raw sewage" http://en.wikipedia.org/wiki/Ascariasis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|