UNL
Hej!

Utanför vår farstukvist står en stor rosenbuska. Jag tror att det är minst två men det är svårt att säga.
Jag har fått höra att det är New dawn men också att det är Prärieros. Själv kan jag inget om sådant. Jag har sett att New dawn har ljusrosa blommor och våra blir lite mörkare än så.
Hur som helst så måste busken (buskarna) flyttas nu i höst pga att vi ska bygga ut verandan.
Rosorna är nog gamla, jag skulle gissa 30 år minst, men vet inte.

Hur gör vi, går det?
Nu står de lite stötta av huset men där vi nog ska sätta dem finns inget stöd. Behöver de det?
Ska vi klippa ner dem inför flytten och i så fall hur mycket?
Vi har hört att de kan vara lika stora under jord som ovan jord. Dör de om inte alla rötter kommer med i flytten?
Hur förbered man det nya hålet?
Bemästrar man flytten själv eller bör man anlita e grävare för grävning och flytt?

De är väldigt fina och vi vill gärna behålla dem men måste flytta dem.
Alla tips och idéer tages tacksamt emot.

kerstin z5-6
Ja de går att flytta
Ja -de har säkert ett mycket stort rotsystem.. det är bra om ni får med så mkt som möjligt av det
Ja du bör klippa ner dem när /i samband med flytt-eftersom hur man än gräver blir det rötter avslitna och då torkar de översta delarna in
När beror på var du bor -om du bor i sydligare zon kan du flytta dem nu i höst, gärna under en regnigare period-de måste ändå vattnas mycket veckorna efter flytten
Ta en bild så ser nog någon vilken sort det är smile.gif
Förbered de nya groparna innn -breda är lika viktigt som djupa (djupet beror nog mest på hur stor rotklumpen blir

Flyttar du i höst-sätt rosen i bra jord men göd inget extra

En tänkbar ros kan ,om det inte är new dawn -vara Prairie Dawn

de kan se lite olika ut

De har en viss storkbens"tendens -kan växa bra utan stöd -blir då en högre buske med hängande grenar -på rätt höga ben " så en underplantering är fint till dem
UNL
Hej igen!

Det liknar våra rosor. Våra är rätt yviga buskar och de hänger fram en del så de verkar bli rätt tunga.
Vi har varit tvungna att vara lite hårda med dem och böjt dem lite för att kunna bygg alldeles bakom dem.

Vi bor utanför Östersund och här är det väl zon 6 tror jag.
Ska vi flytta dem i höst också? Jag trodde att höst var bäst generellet, visste inte att det kanske är skillnader beroende på var man bor.

/Ulrica
kerstin z5-6
Bor du i Östersund bör du def vänta till våren om du har möjlighet -Höstplantering är inte rekommenderat för rosor i zon 5 och högre
UNL
jaha? Oj, det visset jag inte. Jag tycker att alla säger att buskar som ska klippas, flyttas mm ska göra det på hösten.
Gäller detta med våren allt annat också gällande buskar?
Ska de klippas på våren?
Ska andra buskar (bärbuskar mm) också klippas och eventuellt flyttas på våren?
Då tjälen gått ur marken och vi kan gräva är det inte så långt innan det spritter i bladen. Hinner de få tillräckligt med livkraft efter en klippning så de blir fina på sommaren?

Bra att få tips här för en okunnig som jag.

'
/ulrica
kerstin z5-6
Det beror på växtslag
-Rosor
Nyplanteras
flyttas
på våren
Alla rosor oavsett zon beskärs i april maj -när björken börjar slå ut

Buskar -Robusta saker som vinbär etc -går bra vilket som
Malus -äppelsorter tex , kaan vara både i form av buskar och små träd vill ha vårplantering

Pioner flyttas tidig höst
>Generellt i norr
Plantera så mycket du kan i maj -då hinner rotsystemet utvecklas bra -gäller både nytt o flytt för
perenner och vedartade växter smile.gif
Flytta och omplantera senast slutet augusti i kallare zon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon