Full version: Spinn i växthus....
Susanna
Hej!

Har ju växthus för första säsongen och nu har spinnen drabbat mig.....Jag drömmer t o m mardrömmar om dem. Det var gurkorna som var drabbade så alla plantor är numera slaktade och utslängda. Jag hade ändå fått mer gurkor än jag behövde så det var ok att slänga dem.

Tänkte dock höra med er som haft växthus flera säsonger om hur ni har det med spinn. Är det något man alltid får räkna med? Kan man bli av med dem när man väl fått in dem? Vad gör ni för att förebygga och hur gör ni när ett angrepp är konstaterat? Jag vill veta allt!!!!

Jag har försökt förebygga, bland annat med att duscha bladens undersida dagligen, kanske har det hjälp, kanske inte. Har också surfat runt lite för att se var man kan köpa rovkvalster.

Tacksam för alla råd jag kan få!

skogstroll
Av egen erfarenhet är spinn ett resultat av torka, så se till att hålla luftfuktighet... tror jag...
kerstin z5-6
torr och stillastående luft i för små växthus ett större problem än i de med hög takhöjd
Fläkt och bra luckor i tillräckligt antal ,minskar problemet
hansen
har ett 10 kvadrat växthus nu mot för ca 4,5 i fjol..har inte haft ett spinnangrepp på mina gurkor, så bra med ventilation och undvika drag och torka är det bästa för att undvika spinn.. har försökt förra sommaren i det lilla växthuset att fukta med vatten varje kväll, men det slutade med att gurkorna fick vissnesjukan. Så kan det blir om man är för duktig -cry-.gif
Inka
Spinn på krukväxter brukar jag få bukt med genom och duscha dem med så hett vatten som man törs...i kranarna brukar det vara ca 55 grader.
Men det måste ju vara växter som man kan baxa in i duschen.
/inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon