katsan
Jag undrar om någon kan tipsa mig om en härdig ros som man kan ha till en pergola? Jag har en liten rabatt (50 cm bred och ca 250 cm lång) nära altanen, vilken också är tomtgräns mot grannen. Hans hus ligger bara 1 ½ m bort vilket gör att denna rabatt som ligger mot söder får ett mycket vindskyddat läge. Sol från morgon fram till på eftermiddagen då huset bredvid skuggar. Mot husväggen har jag tidigare haft en flammentanz men tänkte prova något annat nu.

Har hört att rosor vill stå lite för sig själva. Kan man ha perenner nedanför rosen då? Hur långt ifrån kan man sätta något annat?

Eftersom jag bor i zon 5 bör det vara en ganska härdig ros, men snötäcket borde skydda lite under vintern.

Tacksam för alla tips.

Katsan
Kajsa
Här några förslag du hittar dom alla med bild på www.floralinnea.com
under A-Ö . Rosa Helenae hybrida, honungsros gul- vit zon 5
New Dawn rosa zon 5
Leverkusen ljusgul zon 5
Maidens Blush, rosa zon 6
Louis Bugnet, vit Canadensisk ros zon 7
Hurdalsrosen, rosa zon 7
Aicha, gul ros zon 6
Perenner ihop med rosorna blir vackert i framkanten av rabatten
som Aklejor, Isop, Alunrot ( även röda blad ) Nävor, Astilbe, Nejlikrot,
Lammöron, välj mindre växter.
kerstin z5-6
Vill du ha en klättrare som blir nån höjd att tala om i z 5 välj Johan Cabot, Poppius eller ,rosa helenae hybrida i z 5 smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon