Christina i Småland
12-08-2007, 20:06
Köpte den här suckulenten i förra veckan. Affären visste inte vad den heter, så nu ber jag om hjälp. Den växer helt rakt i sidled.
/Christina
[attachment=6228:Okänd_krukväxt.jpg]
baccillen
12-08-2007, 20:23
Någon aloe vera kanske??
Saturnus
12-08-2007, 20:32
Jag har också köpt den och i min blomaffär sa de at det var en sorts ny svärmors tunga.
Speciell är den i alla fall.
Christina i Småland
12-08-2007, 20:40
Tack för tipset om svärmors tunga. Googlade på det och fann att den heter Sansevieria cylindrica 'Skyline'.
Häftig!
Blomman heter Sansiveria pearsonii. Om det finns något svenskt namn vet jag inte. Däremot är det en nära släkting till svärmors tunga som heter Sansiveria trifasciata.
Den är lika lättskött som svärmorstungan, förökar sig lika enkelt och blommar gärna med små vita starkt konvaljedoftande blommor.
Det är troligast en "skyline". Pearsonii är ovanligare i de vanliga butikerna. När den blommat slutar den att växa istället kommer det rotskott. De gamla bladen kommer att sitta kvar och se fina ut i något år eller två.
Det är en spännande växt.
Ibland säljs det lösa blad från skyline helt utan rötter som stoppats ned i jorden, antingen bara rakt upp och ned eller så har man flätat ihop dom. De växer inte mer utan man kan räkna med att det kommer mycket tunna långa rotskott. De kommer att se mycket fula ut efter ett tag.[attachment=19267:flätad_sans_001.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.