Full version: Döende buskmagnolia?
Karl-Göran Karlsson
Hjälp!

Satte för ett par år sedan en buskmagnolia som såg ut att ta sig bra. Blommande fint förra sommaren. Började bra även i år med blad och blommor men så började två grenar att vissna (bladen svartnade) och just nu ser dessa grenar helt döda ut. Övriga grenar såg ett tag helt OK ut men nu börjar även de vissna.

Det liknar vissnarsjuka som brukar drabba Clematis eller blom-och-gren torka som drabbar körsbär. Är det något som vet vad det är? Vad kan man göra?

Bifogar några bilder nedan:

Kvarnvik
Jag har också en som ser ut ungefär sådär, inte så svarta blad dock. En gren hade dött redan i våras, men det har inte dött några fler sedan dess. Jag är också intresserad av att veta vad det kan vara för fel. Inte är det ju torka iaf smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det kan vara skadade rötter. Magnolier är känsliga för rotskador. Billiga magnoliaplantor är normalt odlade på friland och sen uppgrävda och nedtryckta i en kruka. Jag lyssnade på ett föredrag om magnolier och föredragshållaren sa att sådana plantor överlever en tid innan de dör. Jag är väldigt nyfiken så jag testade. Jag köpte fem plantor på Blomsterlandet. De var dyra. Nu ett år senare så blommade de och sedan vissnade tre bort. Så slutsatsen är att kolla att rötterna inte är skadade när du köper magnolia.
MVH
Jan LIngren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon