marcus.grahn@gmail.com
Hej.

Har köpt mig en marklägenhet i Malmö.
Nu är renoveringen klar och då skall jag börja med min lilla trädgård.
Behöver lite bra tips på vad man bör göra och inte göra. Jag har några ideér på vad jag vill göra men vill kolla vad ni tror om det hela. Uteplatsen är inte så stor och jag har inga stora planer på att gräva i trädgården hela dagarna...

Bifogar en bild här som förklarar min trädgård. Siffrorna förklarar jag efter bilden.

Uteplatsen ligger i söderläge och har inget skydd mot solen så där är sol långt in på kvällen.

[attachment=6231:min_trädgård.jpg]

Jag har då lite ideér osv....

Nr 1 är då ett växthus. Har sett att det finns växthus som är halva. Man använder väggen som ena sidan sen är det glas tak och utsidan. Kanske ni vet var man köper ett sådant?

Nr 2,3,4 jag har tänkt att ha dessa som rabatter. Jag vill höja upp dessa från marken en bit. Tänkte då lägga sten ca 50 cm upp som en ram. Sedan fylla detta med jord. Vad tror ni om detta?

Själva planteringen då.

Nr 1 är ganska självklart så där har jag koll.

Nr 2: Läste om att Rölika skall vara bra mot mygg. källa. Funderade på att sätta dessa i nr 2 närmast själva sittplatsen. en meter ca...
Sen vet jag inte riktigt vad det blir resten av rabatten. Jag vill ha blommor som står sig långt in på hösten. Får gärna vara sådana som luktar gott. Kanske några ideér.

Nr 3: Här vill jag ha lite mer än en rabatt typ lite vatten som rinner och gärna sjögräs och bambu kanske. Lite tips på bra och dåliga saker tas gärna emot.

N4: Här funderar jag på att plantera bär osv men det skall vara av modell 1meters träd så man slipper sitta på huk och plocka. Finns det körsbärs träd osv som man kan ha 1-1,5 meter? kom gärna med tips och ideér...
Alternativet är att ha liknande nr 2.

Total frågan är då när man bör göra allt detta? kan man fixa det nu och plantera i vår eller måste man göra detta nu i höst. Hur långt in på hösten kan man i så fall göra det?

Många frågor och funderingar. Har läst en del här men det blir alltid bättre att fråga er experter tror jag smile.gif
vindspel
Vilken färg vill du ha på dina blommor?
Vill du ha buskar?
Lättare att svara då
Så roligt för dig att göra allt från början. yes.gif
marcus.grahn@gmail.com
CITAT (vindspel @ 12-08-2007, 22:49) *
Vilken färg vill du ha på dina blommor?
Vill du ha buskar?
Lättare att svara då
Så roligt för dig att göra allt från början. yes.gif

Jag kan tänka mig att plantera en massa olika färger ju fler desto bättre är det.
Helst inga buskar utan mer blommer med lite grönt ner till.

Funderade lite på lavendel med.

Ja det skall bli kul att öva lite här nu sen skaffar man hus då blir det större osv....
vindspel
En tanke; Där du ska ha gräs och babu kan du också ha liljor och trädgårdsiris. En tuja eller buxbom där så får du vintergrönt också. Brudbröd och rams är också fint där.
Blommor som jag tycker om är rudbeckia, de finss som gula,vita eller röda(men de blir rosa). Aklejor blommar tidigt så det kan man sätta lite var stans. De finns i jätte många färger. Lökar kan du sätta på hösten ex pärlhyasint, tulpaner, krokus. Det finns att beställa från odla nu. Då får du tidig blommning. Gällande de andra plantorna så sätt dem nu, de är ju för halva priset och kommer som en överraskning sen dvs ser lite tråkiga ut nu. En pion är jättefint. I år köpte jag en stjärnflocka och den jätte vacker, den blommar i juni/juli. Stockrosor tål mycket sol också men de blir höga, men det kan vara snyggt att ha i bakgrunden på något ställe. Rosenskära blommar på hösten och kärlekört. Fänrikshjärtan blommar hela sommaren kanske inte vill ha sol hela dagen men ställ en större blomma mot söder så får den lite skugga. Höll på att glömma, solbrud är jättevacker.
Vitsen är att kunna få det blommande från tidig vår till sen höst. Jag rekomenderar en buske som då ger lite avbrott i trädgården, varför inte en rödbladig spirea. Den blir rödare ju mer sol den får.
Ja jösses jag skulle kunna skriva mycket. Men det finns väl en kö på att få svara på en sån här rolig fråga.
Förresten vad menar du med höja upp med sten, menar du kantsten? Man kan ju också bygga upp som ser ut som pallkrage eller använda torv.
Lycka till yahoo.gif
Tosan
Om rölleka hjälpte mot mygg skulle det inte finnas mygg i norrland. Så det tror jag inte en sekund på, det är väl snarare ogräs.

Det finns ju minikörsbär, -kiwi, -plommon. Vinbär kan man stamma upp. Smultron/åkerbär kan va fina i en rabattkant. Blåbärsbuskar, lingon...
I blomväg kan du ju botanisera i frö- och lökhyllorna och se vad du gillar smile.gif
Mollis
Om du ska ha nåt vackert som trivs i lite fuktigare miljö så kan jag rekommendera strandiris, pryder med både vackra blad och blommor...

//Mollis
marcus.grahn@gmail.com
Hej igen.

Tack för era svar.

Som jag har fattat det hela bör man plantera nu på hösten.
Jag skall ut och handla lite saker fortsätter mina fråger här efterhand och flikar in lite bilder osv efter hand.

Men än en gång stort tack för era förslag....

Skummt de skriver att mygg inte gillar en växt och sen är verkligheten en annan...
Har i alla fall tänkt till att inte ha vatten för då kommer det nog fler mygg och det vill jag ju inte.
kerstin z5-6
Hej -välkommen
I en lite mindre trädgård kan EN solitär pampig växt vara fin bland de andra tex ett högt gräs , en bambu eller ett mindre träd som är vackert länge
Glöm inte rosorna -i din zon tycker jag verkligen du ska ha en sån i söderläge smile.gif Välj en som remonterar så blommar den hela sommaren
Krolliljan
Kanske ngn klätterväxt också ??
Alexander-VG-zon3
Nr 2: skippa röllika , tråkig växt med tråkiga blommor och ogräs lik . plantera istället här ett kryddland och sen blommande perenner och buskar .

perenner
höstaster,höstflox,solbrud,stockros,tork tåliga små gräs,yucca (vintergrön),agapanthus

kryddväxter
mynta (olika sorter),lavendel,nepeta(olika sorter),kyndel,malört(olika sorter),salvia(olika sorter),timjan,rosmarin,curryört,franskdragon,isop,oregano,helgonört,temynta m.f (kryddor vill ha väl dränerat)

buskar
frilands hibiskus,buddleja,liljekonvalj buske,nån sen blommande ros

klätterväxt
trumpetranka eller kiwi eller bokharabinda eller vin eller blanda .

Nr 3: en tunna med vatten . ettåriga vattenväxter i tunnan(ta en droppe diskmedel så dör mygg larverna). där du blandar primula,gräs,bambu,sol tåliga ormbunkar och parkaralia sen i rabatten .

N4: dvärg persika eller spalje frukträd,fikon(fryser ner en del vintrar och håller sig runt en m ),och som Tosan skrev vinbär,smultron,jordgubbar,amerikanska blåbär mf .

plus kan du alltid plantera lökar i alla dina rabatter såsom krokus,vintergäck,hyacint,höst krokus,tidlösa,påsk och pingst liljor mf . och många av dom växterna jag skrev upp här doftar nåt så underbart och dra till sig fjärilar och humlor och bin

nåt i denna stilen hade jag gjort det vill du ha uppbyggt med sten eller tegel kan du göra det dock hade jag skippat det (fråga inte varför kanske bara jag som tycker det är finare utan att bygga upp). men sen skrev du aldrig läget typ som vilken jord,fuktig eller torr jord och om det blåser mycket eller inte . olika jord och olika lägen får man ändra växtvalet lite .

här i skåne kan du plantera växter så länge det inte är tjäle ( om du ens får nån tjäle varje vinter) jag själv planterade ett olivträd i feb och då va det tjäle fritt hos mig och jag är mer norrut än dig .så du kan börja i höst dock är det lättare att köpa växter under vår,sommar,tidig höst för då ser du ju vilken blad form,färg och blommor växterna har vilket dom inte har på sen hösten och vintern och tidig vår .

lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon