Har köpt mig en marklägenhet i Malmö.
Nu är renoveringen klar och då skall jag börja med min lilla trädgård.
Behöver lite bra tips på vad man bör göra och inte göra. Jag har några ideér på vad jag vill göra men vill kolla vad ni tror om det hela. Uteplatsen är inte så stor och jag har inga stora planer på att gräva i trädgården hela dagarna...
Bifogar en bild här som förklarar min trädgård. Siffrorna förklarar jag efter bilden.
Uteplatsen ligger i söderläge och har inget skydd mot solen så där är sol långt in på kvällen.
[attachment=6231:min_trädgård.jpg]
Jag har då lite ideér osv....
Nr 1 är då ett växthus. Har sett att det finns växthus som är halva. Man använder väggen som ena sidan sen är det glas tak och utsidan. Kanske ni vet var man köper ett sådant?
Nr 2,3,4 jag har tänkt att ha dessa som rabatter. Jag vill höja upp dessa från marken en bit. Tänkte då lägga sten ca 50 cm upp som en ram. Sedan fylla detta med jord. Vad tror ni om detta?
Själva planteringen då.
Nr 1 är ganska självklart så där har jag koll.
Nr 2: Läste om att Rölika skall vara bra mot mygg. källa. Funderade på att sätta dessa i nr 2 närmast själva sittplatsen. en meter ca...
Sen vet jag inte riktigt vad det blir resten av rabatten. Jag vill ha blommor som står sig långt in på hösten. Får gärna vara sådana som luktar gott. Kanske några ideér.
Nr 3: Här vill jag ha lite mer än en rabatt typ lite vatten som rinner och gärna sjögräs och bambu kanske. Lite tips på bra och dåliga saker tas gärna emot.
N4: Här funderar jag på att plantera bär osv men det skall vara av modell 1meters träd så man slipper sitta på huk och plocka. Finns det körsbärs träd osv som man kan ha 1-1,5 meter? kom gärna med tips och ideér...
Alternativet är att ha liknande nr 2.
Total frågan är då när man bör göra allt detta? kan man fixa det nu och plantera i vår eller måste man göra detta nu i höst. Hur långt in på hösten kan man i så fall göra det?
Många frågor och funderingar. Har läst en del här men det blir alltid bättre att fråga er experter tror jag