Betty
Jag har fått en liten hjälpreda i min trädgård. Sen ungefär en vecka tillbaka prasslar den här lille gynnaren omkring i mina rabatter och smaskar ljudligt i sig maskar, sniglar och diverse andra småkryp. Den är mycket orädd jämfört med sin mamma som också smyger omkring i mina rabatter varenda dag. Vi har ovanligt mycket igelkottar i och omkring trädgården denna sommar.

Lill-Kotten städar i skuggbräckan så den blir snigelfri
[attachment=6234:kotten.jpg]

Lill-Kotten kommer fram och spanar närsynt över rabattkanten
[attachment=6235:kotten1.jpg]

och vädrar nyfiket i luften
[attachment=6236:kotten2.jpg]
Tosan
Men såååå sööööt!
Vill åxå ha såna ju
ängsvädd
Otroligt söt wub.gif Äter de "mördarsniglar", spanska skogssnigeln, också? En granne har en igelkottfamilj på sin tomt. Den håller mest till under altanen eller friggeboden, iaf när deras hund är ute på tomten. Han skäller jättemycket på dem, och en gång slog han med tassen på "taggbollen", men det tror jag inte han gör om.
Bettson
Herregud... känner igen det sista.

Hundrackan har fullt drev inne i hallonhäcken var och varannan kväll. Kotten växlar mellan vår och grannens tomt och är fullkomligt orädd för hunden.

Hundrackan däremot blir fullkomligt rabiat och försöker gräva sig ut. Det har hon aldrig gjort förut. Visserligen är staketet bara 80 cm så hon kan hoppa över men det är hon förbjuden så det gör hon inte. Men gräva har vu inte lyckats med att få henne att förstå ännu att det är det bara husse som gör. Och husse gräver inte under staketet.
Kathy

Lill-Kotten kommer fram och spanar närsynt över rabattkanten
[attachment=6235:kotten1.jpg]

Men, så söt!! wub.gif
Betty
Om den lille taggbollen äter mördarsniglar har jag inte en aning om, vi har inte såna här uppe i Luleå - ännu... Förresten, de är väl rätt så stora de? Lill-Kotten är bara en dryg decimeter från nos till rumpa.
KURT
CITAT (Betty @ 13-08-2007, 07:49) *
Om den lille taggbollen äter mördarsniglar har jag inte en aning om, vi har inte såna här uppe i Luleå - ännu... Förresten, de är väl rätt så stora de? Lill-Kotten är bara en dryg decimeter från nos till rumpa.

Då är han kortare än endel mördarsniglar!
ängsvädd
Men längre än mördarsnigelungarna smile.gif
lilla mamma
Vi har i år två hanar, 1 hona och två ungar.
ängsvädd
Är det någon som har sett om igelkottar äter mördarsniglar? I så fall kanske det finns någon möjlighet till utplantering av igelkottar i mördarsnigeldrabbade områden? Grodor och paddor har jag hört tar mördarsniglar eventuellt. Jag ställer frågan i skadedjursforumet också, kanske lämpligare.
KURT
CITAT (MimmiH @ 13-08-2007, 10:28) *
Är det någon som har sett om igelkottar äter mördarsniglar? I så fall kanske det finns någon möjlighet till utplantering av igelkottar i mördarsnigeldrabbade områden? Grodor och paddor har jag hört tar mördarsniglar eventuellt. Jag ställer frågan i skadedjursforumet också, kanske lämpligare.

Det här verkar bygga på egna iakttagelser, och i så fall så bör de kunna göra det.
Kathy
CITAT (MimmiH @ 13-08-2007, 11:28) *

Lite OT kanske, med tanke på att tråden handlar om igelkottar...
Men myskankor äter också mördarsniglar, det går även att hyra en myskanka, om man inte har egna.
lisan
[attachment=6341:kotten.jpg]
Jag har också igelkottar i trädgården.Den ena är så framfusig,håller bara på och buffar på mina fötter när jag är ute.Lite för efterhängsen ibland. Här har han tiggt till sig en korv.
skogstroll
gud va söt han är när han äter korv wub.gif
Ev@
Vi har också igelkottar i våran trädgård, men vi har en massa mördarsniglar, så jag tror inte att kotten äter sniglarna. SYND
Krolliljan
Vår lille vän Micke.

[attachment=6398:Micke0001.jpg]
Betty
CITAT (dagliljan @ 16-08-2007, 20:39) *
Vår lille vän Micke.

[attachment=6398:Micke0001.jpg]

Så söt!
I förrgår kom ett par "kommungubbar" med röjsågar och röjde bort lite sly på allmänningen bakom vår tomt, jag har inte sett till våran Lill-Kotte och h*ns mamma sen dess... unsure.gif sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon