har en riktigt stickig kaktus som stod brevid min fd fina citrusplanta
upptäckte till min stora fasa att båda växterna fått äckligt "spinn"
spinnet har gjort fint nät mellan alla vassa piggar på min kaktus
är det något jag vill så är det att inte förlora kaktusen
hur tålig är en kaktus jämfört med en tunnbladig växt?behöver jag oroa mig för att spinnen ska gnaga sönder den?
måste jag gå igenom en likadan kamp med spinnet som jag gjort med mina andra växter(som jag förlorat:( )
/nina-drömmer om att få blommande kaktus så småningom.....
Ingrid på Västkusten
10-07-2003, 10:05
Spinn är något av de svåraste at beskämpa - ungefär som sköldlöss :-(
men den trivs gärna där det är varmt å torrt, citrusplantor är ena riktiga spinnmagneter och min erfarenhet är att spinnet hänger kvar oavset om de str ute och duschas regelbundet. kaktusarna är ltie tåligare mot spinnet, men kan få ful brun korkhud av den.
Leta efetr Florina-K i din planthandel, det är ett biologiskt medel-parrafinolja som är väldans bra att få bukt med spinn vid upprepade applcieringar.
Blommande kaktus får man om man lyckas med en kylig övervintring - och har 'rätt sort' som blommar tidigt, itne nån som blomamr efetr flera år och enbart som stort exemplar. Här blomamr det friskt på i växthuset, flesta av mina amerikanska Echinopsis står i full blom,
Hälsar ingrid
Tack Ingrid!
citrusen har jag gett upp med och nu är den död..
har tänkt att vinterförvara min änglatrumpet och kaktus på samma ställe med runt 15 grader varmt(så jag kanske får en liten blomma)har tyvärr inget namn på kaktusen..
det är inga stora kaktusar utan tre små runda bollar runt 20cm höga
*s* många kaktusar som passar in i den beskrivningen
nu har jag kaktusen på den inglasade balkongen och duschar den varje dag med vatten och pillar bort nätet...peppar peppar
försöker vara så miljövänlig som möjligt och hoppas att ensvishet hjälper
och så tar jag en sväng förbi plantahandeln en dag:)bra att det du rekommenderar är miljövänligt..
jotack,sköldlöss har vi haft fast det klarade vi oss igenom
jag trodde inget var värre än dom...tji fick jag
tack för ditt svar
känns inte helt hopplöst i alla fall:o)
/Nina
Ingrid på Västkusten
10-07-2003, 22:38
Hej hopp,
Bra med envishet :-))
Lycka till!
Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.