Full version: Ekbuske
karjo
Vi har en "ekbuske", jag tror att det varit ett träd som kapats och nu blivit en buske av alla rotskott. Den behöver formas till, men vi vill inte att den ska försvinna, den fungerar som ett jättebra insynsskydd. När är det bästa tiden att fixa detta? Den ska tas in både på bredden och höjden... Som det är nu är grenarna för långa och fläks när det blåser för mycket. Men som sagt, när ska vi ta tag i detta?
Tackar så länge! smile.gif
Prillan
Skall beskäras på senvintern enligt boken, men jag har en "bonsaiek" som jag tuktat i snart 15- 20 år, på den klipper jag av luftskotten på hösten. Har en annan lite ek också, den har jag gjort lite mindre i omfång och höjd, den klipper jag när andan faller på, men det brukar bli på sensommar eller höst. Hittills har det gått vägen. Men som sagt jag är en glad amatör.
MariaS
Vårvintern är bästa tiden för beskärning, men inte om det är kallare än -12grader.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon