jdosviko
13-08-2007, 08:18
Jag har en helt ny trädgård, kanske inte ens kan kalla den en trädgård ännu, mer en grovplanerad tomt... Men jag skulle ändå behöva starta en kompost, men hur gör man?
Det jag vill kompostera är trädgårdsavfall och under sommaren även hushållsavfall i form av "växtrester" och hushållspapper. Tänkte bygga en sån där klassisk fyrkantig komposthistoria i trä i tre delar. Är det någon som har råd och tips såär jag tacksam

// Virpi
skogstroll
13-08-2007, 08:23
Jag är långt ifrån en kompostexpert men tycker min funkar rätt bra efter ett års trädgårdsinnehav... Så länge man inte har för stora kvistar och grejer så förmultnar det riktigt bra. Köksavfall (inte kött & sånt), löv, barr, ogräs som inte blommat och allt möjligt. Lite vattning emellanåt också för att få fart på den.
Jag har min bara i en hög i ett hörn av trädgården uppdelad i två 'sektioner' där den ena är hysfat färdig och den andra är på G. Kunde använda första omgången kompost redan i år så det funkar nog bra
jdosviko
14-08-2007, 08:12
Tack för svaret Skogstroll! Det verkar ju inte så himla komplicerat. Då är det bara att börja spara på hög så länge... // Virpi
Det klassiska sättet att starta en kompost innebär att man börjar i botten med att lägga ett ca 20 cm lager grenar och kvistar. Över detta lägger man trädgårdsavfall, gärna grässvål. Sedan fortsätter man med att lägga färskt och äldre trädgårdsavfall. Med färskt trädgårdsavfall menar jag gräsklipp, ogräsrens utan fröställningar, potatis- morotsskal och flera sorters skal mm. som äldre trädgårdsavfall menar jag löv, grenar, torkade maskrosrötter, hushållpapper mm. För att få igång komposteringsprosesssen är det viktigt att även lägga in mindre mängd jord eller färdig kompost.
Precis som skogstrollet skriver så är vattning viktigt. Komposten ska vara lika fuktig som en urkramad svamp.
Systemet att kompostera i fack brukar vara mkt bra. När komposthögen slutar att sjunka kan det vara dags att börja lägga i nästa fack. Täcker man då över komposten så att det inte regnar igenom så slipper naringen regna ut.
Lycka till med din kompost!
Eva i Västerås
12-09-2007, 08:40
Lagom fuktigt och bra blandat tycker jag verkar ge mer effekt än att varva och lägga i skikt.
Gör man så måste man ju spara i olika högar tills man kan bygga en komposthög.
Vem har så mycket utrymme.
Det enda lagret jag bryr mig om att samla till är just det understa grenlagret. Anledningen till att jag tycker att det är viktigt är att det gör så att en stor mängd luft finns närvarnande. Luften/syret behövs för att det inte ska börja lukta illa. Har man en väl ventlilerad behållare spelar det ingen roll, inte heller om man aldrig lägger i hushållsavfall eller fallfrukt.
Självklart ska det vara blandat och självklart är fuktigheten viktigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.