Tillis
Som sagt, mitt lilla lagerbladsträd (eller är det en buske) mår dåligt. -cry-.gif
Bladen dör och blir bruna, de få nya blad som bildas dör innan det blivit något med dem, och så upptäckte jag igår att på flera av bladen är det klickar av nåt genomskinligt kletigt. Någon som har tips på vad jag kan göra? Hittar inga skötselråd för lagerblad, endast recept... giggle.gif
Fenja
Kolla så att du inte fått ullöss på din lager, det får de ganska lätt. Behandla med provado plus spray och tänkt på att inte använda bladen några månader efter behandlingen.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Även sköldlöss är vanliga på lager och de brukar avge mycket honungsdagg som är klibbigt.

Sköldlössen sitter ofta längs stammen och på undersidan av bladen gärna vid mittnerven
Tillis
Har kollat över hela trädet och hittar inga djur... Dock är det vitt i jorden (finns några ytliga rötter). Skulle det kunna vara rotlöss?
[attachment=6264:P1020835.JPG]
[attachment=6265:P1020836.JPG]

Är det vanligt att man får olika sorters ohyra samtidigt? Min paraplyaralia hade nämligen en små (2 mm långa) smala vita saker på många av bladen (ovansidan också) och en del blad är bruna och lessna.
[attachment=6266:P1020838.JPG]
[attachment=6267:P1020837.JPG]

Dessutom behandlar jag hibiskusen med såpvatten för små svarta saker (alla tre blommorna står i olika delar av lägenheten...)

Ska nog inhandla provadopinnar i eftermiddag...
Alexander-VG-zon3
ta ur lagern ur krukan , skölj veck all jord och ev döda rötter ta veck alla döda blad . plantera om den i kaktusjord och köp provadopinnar .

sen skötsel råd för lager

den trivs inte inne och är ingen inne växt utan en icke vinter härdig trädgårds växt. sätt ut den i feb-mars och ta in den om det går under -5c på nätterna ( från feb till maj ska den stå i total skugga ) sen kan du flytta den allt ljusare . sen tar du in den innan nätterna blir för kyliga . alltså den kan gärna vare ute ett par frost nätter ner till -3c -5c men inte under -5c då ska den vara inne .väl inne ska den stå ljust och svalt den ska ha en vintertemperatur på 0c +10c (+10c dags temperatur ,så nätterna ner till0c +5c ) den ska då sova från man tar in den till den kommer ut . planteras om i feb-mars och göda den på nytt efter 4veckor och under sommaren ge rikligt med vatten klara lite torka på vintern ingen gödning och det så kallare det så mindre vatten . vill ha dränerad och mager och kalkrik jord . bladen får starkare arom om den strå fattigt .
Tillis
Ok, det var visst sköldlöss på lagerbladet, insåg det när jag granskade den ännu tydligare. Det syntes inte stor skillnad på "ögon" och sköldlöss!
Nu har jag också köpt provadopinnar och de flesta av mina lessna blommor med det.

Måste passa på att fråga igen, är det vanligt att man får flera sorters ohyra (på olika blommor) ungefär samtidigt? Har ju hittat små vita saker som jag inte tog kort på innan jag sprayade bort dem, och tog hand om några svarta löss på hibiskusen häromdan...

Blir löss och annan ohyra vanligare vid speciellt väder/klimat, på att man inte sköter blommorna, eller är det bara nåt som händer ibland och man får acceptera det?

Alexander-VG-zon3
för torr luft och en planta som mår dåligt har lättare att få ohyra . som med din lager den vill inte vara inne då är den mer mottaglig för spinn,löss m.m . men det kan hända alla även dom som ger dom bra klimat och bra skötsel .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon