swecul
Har en hängsälg som jag planta för ca 1 år sedan, den börjar se lite "vild" ut nu så jag funtar på
hur och när man ska beskära den?
vilka grenar ska väck?
e_sedell
Jag hade nog toppat den och eventuellt tagit bort någon eller några grenar långt in i kronan.

Sedan är det ju mycket upp till dig hur du vill ha den också..
swecul
ok, jag kan NADA om att beskära träd så jag vet inte riktigt hur olika klipp påverkar trädets framtida
utseende... vad betyder toppa?
jag vill väl ha den lite störra och rundare tror jag...eller grövre, nu är det ju så skört att man knappt vågar ta på det!
e_sedell
Toppa är att ta av de nya skotten. I det här fallet tänkte jag alltså på de som hänger, ungefär på mitten.

Sedan är det viktigt hur du lägger snitten när du tar grenar innifrån stammen.
Ta en titt på den här bilden; http://www.viivilla.se/xdoc/pics/klipp5.jpg

När du klipper in/toppar så gynnar du stammtilväxten vilket kommer ge dig en kraftigare stam, men det är nog bra att stötta upp den ännu ett tag framförallt på vintern. För säkerhets skull.
swecul
ska jag ta bort allt som sticker ut också som drar ut åt sidorna?
Den ser så vild ut med detta... eller ska man låta det vara och ta bort sådant som hänger för att få den att bli vidare?
e_sedell
De skotten kommer också att göra en böj och vända nedåt, förutsatt att det inte är skott från grundstammen. Låter du dem vara kommer kronan bli vidare och byggas på. Jag hade låtit dem sitta, de flesta i vilket fall.
lottapotta
Jag har sett att en del aldrig gallrar den utan klipper bara rätt av ganska högt upp, som en pottklippning ungefär. Jag har fått lära mig att det kallas "vaktmästarbeskärning". Det är ju INTE jättesnyggt... whist.gif
swecul
CITAT (lottapotta @ 14-08-2007, 23:17) *
Jag har sett att en del aldrig gallrar den utan klipper bara rätt av ganska högt upp, som en pottklippning ungefär. Jag har fått lära mig att det kallas "vaktmästarbeskärning". Det är ju INTE jättesnyggt... whist.gif

Ha ha ha!! det är så jag har gjort!! det blev fult men enklare att klippa gräset!
Som bonus så jobbar jag som vaktmästare! ha ha! a0a.gif
Tjoppa
Jag tycker att din hängsälg är fin och inte alls behöver beskäras. yes.gif
Det är ju en buske som blir finare och finare ju buskigare den blir, har du aldrig sett en riktigt stor och bred hängsälg? De är ju jättefina!

Hur som haver, vad jag förstår, angående beskärning, så kommer det nya skotten att skjuta ut där man klipper grenen på hängsälg. (Om jag har förstått det hela rätt.) Så om du nu ändå beskär den är det nog finare att klippa grenarna nästan längst upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon