Full version: Förslag på träd?
Pernillaheterjag
Undrar om det är någon som vill vara snäll och ge mig lite inspiration till nya träd som skall planteras nu i höst.

Bor i ett nytt hus, med en trädgård som är i uppbyggnadsfasen och nu har turen kommit till trädplantering i ett av trädgårdens hörn.

Själv har jag tänkt att kanske ha flera olika sorters träd för att få olika höjd och struktur. Mina egna funderingar går kring: Katsura, strimbarkslönn och en kopparlönn. Men jag vill ha ca fem träd, så jag behöver alltså förslag på fler.

Vilken "ordning" dvs vilka höjder / hur snabbt växer de olika träden?

Tanken är att dessa träden på sikt skall vara stommen i en "woodland"-liknande del av trädgården.

Bor i Skåne, zon 1 - soligt läge och blåsigt.

//Pernilla
Anders zon 1
I vilken del av Skåne bor du? Det är lättare att ge förslag på lämpliga träd om man vet vilken sorts jord du har. Ingen av de nämnda arterna är optimala på kalkrik lera som är vanligt i södra och västra Skåne. De växer visserligen sannolikt hyfsat bra på leran men blir inte lika vackra som de kan bli på andra typer av marker. Varken katsura eller lönnar (gäller de flesta lönnar, möjligen med undantag av ginnalalönn och naverlönn) får några vidare höstfärger på kalkrik lera i milt klimat, och i blåsiga lägen blir bladen ofta skadade och fula.
KURT
Jag tycker att klungor ller rader med bollpil blir mycket vackert, lite savannliknande när kronorna nuddar vid varandra. De blir ca 4-5 m höga, och man får bra skgga under dem.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns massor av olika rönnar. Det finns höjder från 50cm och uppåt. De flesta är ganska lagom i en villaträdgård. De är också lämpliga om man vill göra ett litet woodland.
MVH
Jan Lindgren
Mollis
Rönnsumak är ett fantastiskt vackert träd som inte blir för stort. Det liksom stammar upp sig själv och nedanför kan man ha växter som passar till. Mitt träd står i norrläge och under den står ormbunkar som med sina plymliknande blad blir som en miniatyr av rönnen...ska ta en bild...

//Mollis
Pernillaheterjag
Anders zon 1,

jag bor strax norr om Helsingborg, i Hjälmshult. Jorden är inte lerhaltig överhuvudtaget, utan består av schysst jord - men dessvärre med mycket skifferbitar. Vet inte ph - men ska ta reda på det.

Jan, Mollis m.fl.

Rönnar är så fina, ska kolla på rönnsumak. Någon som har bild på Carmesita-rönn (t.om. osäker på namnet - märks det...?) /Vet något om det?
Näcken
Rönnsumak är fin, men den sätter massor av rotskott, jag skulle inte sätta den i en rabatt, men gärna i gräsmattan. fast gillar du att rensa så kanske det är ok? Sätter inte även Katsura rotskott?

Har du sett Ulla Molins Körsbärslund, den kanske kan vara inspirerande? Den står i en vanlig villaträdgård i Höganäs. Lagom höga.

Antar att du har stor trädgård eftersom du tänker många stora träd?

Pernillaheterjag
Näcken, nej jag har inte SÅ stor tomt. Men den är helt (2år) nyanlagd och saknar helt träd. (ca 1000m2)

Den delen av trädgården som jag ska fixa med nu är där barnens sandlåda står. Tanken är att när sandlådan väl skall tas bort -ska det bli en bra solhörna där. I bakgrunden skall det bli en woodlandliknande miljö med skuggväxter. Jag vill ju att när solhörnan väl skall göras, så skall träd och buskar vara såpass höga/tillvuxna att det inte längre är insyn till platsen.

Just nu känns det som en bra tanke, men det kanske visar vara en katastrof när vi väl tar nästa steg...

Men visst är det så att man funderar på om fem träd/rejäla buskar kanske är för mycket. Ev. får jag hejda mig och bara beställa tre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon