ängsvädd
13-08-2007, 10:34
Är det någon som har sett om något av dessa djur äter mördarsniglar? Jag försöker kartlägga vilka naturliga fiender spanska skogssnigeln har i Svrerige? Någon fågelart i Sverige som äter dem?
Vattensköldpaddor äter dem iaf har jag hört av en vattensköldpaddsägare.
Jag har hört någon som kalasat på en groda. Själv har jag igelkottar i trädgården och jag får för mig att de äter sniglarna. En av igelkottarna tog sig nämligen in under jättedaggkåpan, där igelkottarna sover dagtid, och det skakade om en del i busken, innan igelkotten kom fram igen! Fast jag har hört att det bara är myskankor som kan äta dem p g a allt slem!
vindspel
13-08-2007, 11:37
Som jag sagt i en annan tråd så äter skunken sniglar. Vi får väl plantera in dem
skogsnatt
13-08-2007, 11:37
Nja, det är väl med detta som med så mycket annat i den här vägen. när det kommer in en ny djurart i faunan, så har den ofta inga naturliga fiender och därför ökar den våldsamt. Myskanka har nämts här förrut och det är det enda djur som med säkerhet äter mördarsniglar, vad jag vet.
vindspel
13-08-2007, 11:42
jo de har fiender här, lo och varg t.ex.
CITAT (vindspel @ 13-08-2007, 11:42)

jo de har fiender här, lo och varg t.ex.
Igelkottar kan möjligen tas av grävling och räv. Både gräling och räv jagas av varg . mera varg ==> mera igelkottar.
vindspel
13-08-2007, 12:02
CITAT (KURT @ 13-08-2007, 12:57)

Igelkottar kan möjligen tas av grävling och räv. Både gräling och räv jagas av varg . mera varg ==> mera igelkottar.
Jag menar skunken
ängsvädd
13-08-2007, 15:37
CITAT (MimmiH @ 13-08-2007, 16:37)

Här har vi igelkottar och massor av spansk snigel, har inte sett någon igelkott kalasa på sniglarna och inga spår av det och antalet sniglar har ökat så vi handplockar dom nu för att bli av med dem.
Jill-Ulrika
10-09-2007, 11:48
CITAT (MimmiH @ 13-08-2007, 11:34)

Är det någon som har sett om något av dessa djur äter mördarsniglar? Jag försöker kartlägga vilka naturliga fiender spanska skogssnigeln har i Svrerige? Någon fågelart i Sverige som äter dem?
Vattensköldpaddor äter dem iaf har jag hört av en vattensköldpaddsägare.
Har även hört att myskankor skulle äta mördarsniglar. Men det är bara något jag hört ryktesvägen.
För ett tag sen läste jag om att koltrastar börjat äta dem. Även skator ska visst ha testat.
CITAT (Tosan @ 10-09-2007, 13:00)

För ett tag sen läste jag om att koltrastar börjat äta dem. Även skator ska visst ha testat.
Jag har också hört att mindre nogräknade fåglar kan sätta i sig äckelhögarna...

Ciczi
Monica M zon 4
19-09-2007, 17:02
Även om igelkottar, grodor, paddor och ormar inte äter mängder av mördarsnigel inbillar jag mig att nåt exemplar nog kan slinka ner. Men jag tror att igelkottar, paddor och grodor är hejjare på att käka snigelägg så nog gör de en hel del nytta ändå! Dessutom äter de massa annan ohyra så det gör stor nytta.
jag tror att antalet sniglar har minskat, och jag tror att antalet paddor har ökat, hoppas att det äggen de gillar!
Susa
gardenplot
04-10-2007, 02:25
Myskankor
Varierande resultat. Vissa gillar mördarsniglar, andra inte.
Igelkottar
Det tycks vara så att "svenska" igelkottar inte uppskattar mördarsniglarna. För slemmiga, är någons teori. För bittra säger andra.
Koltrastar
Koltrastar har setts sprätta upp magen på mördarsnigeln. Smart. Tyvärr verkar det dock bara vara enstaka koltrastar som kommit detta.
Jordlöpare
Jordlöpare är en skalbagge som verkar äta mördarsnigelägg. Tyvärr är de alldeles för få för att ha någon inverkan på mördarsniglar.
Landsnäckor
Forskning har visat att landsnäckor av släktet Oxychilus äter mördarsnigelns ägg. Återigen så verkar dock effektivteten vara låg.
Tomas
Jag vill lägga till Tomas lista
Grodor, paddor
Äter betydande mängder snigelägg.
Gossen Ruda
09-10-2007, 09:01
CITAT (Cilla @ 09-10-2007, 01:52)

Jag vill lägga till Tomas lista
Grodor, paddor
Äter betydande mängder snigelägg.
Låter lite märkligt. Dom tar mest rörliga byten och dessutom brukar sniglar gömma sina ägg eller gräva ner dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.