|
Gossen Ruda
09-07-2003, 17:56
Några bilder på välkomna gäster i trädgården. Först en hane av Stor ängssmygare på Krolliljan. Det kan ev vara en Allmän ängssmygare. Dom är svåra att skilja åt när man bara ser översidan.  Så ett par humlor på Stjärnflockan. En bra bi och humleblomma.  Så till sist en pärlemorfjäril på ett primulablad. Ännu svårare att bestämma än ängssmygarna men jag satsar på Prydlig pärlemorfjäril. Det finns ändå ingen här som kan komma med ett bättre förslag.  Några snyltgäster som faktiskt lyst med sin frånvaro i år är bladlössen på Stormhattarna. Hoppas dom håller sig borta i fortsättningen också.
Vilka trevliga bilder! Blev så glad att titta på dem efter en lång arbetsdag på kontoret!
/Ann-Louise
visst blir man glad av att få besök av olika flygfän o ännu gladare då dom sitter still en stund så man kan fota dom  bidrar med en aspfjäril som besökte mej o så en  något fransig stackare som jag inte vet vad den heter jag försöker ofta men lyckas mer sällan att få fast dom på bild fina bilder du har tagit ,vad har du för kamera ???
Vilka trevliga bilder ni har tagit,det rolig med djur av alla de slag i trädgården,no ja Rådjuren ser jag helst i skogen,de kommer mitt på dagen och äter godis hos mig. Sommarhälsningar Renate
Gossen Ruda
09-07-2003, 20:40
Du är lyckligt lottad Oldwolfie, kunna fotografera Aspfjäril. Den finns hos mig men är mycket ovanlig. Ser nåt exemplar med ett par års mennanrum. Men många fjärilar är vanligare på ostkusten, klimatet är bättre där. Aspfjärilen besöker normalt inte blommor utan suger växtsafter, helst lite jästa. Kan även suga på ruttna föremåt.
Den nedre fjärilen är en mycket sliten Amiral. Den ser jag däremot oftare. Börjar misstänka att den klarar att övervintra i Sverige numera.
Kameran är en Nikon Coolpix 5700, 5 megapixels.
Ojojojojojoj! Nu blir jag så där hannuistisk igen.....
CITAT (Berith @ 09-07-2003, 21:55) Ojojojojojoj! Nu blir jag så där hannuistisk igen.....  hmmmmmmmmmmmm. va betyder det flåt ,,,,,,,,,,,,men jag ve inte
CITAT (Gossen Ruda @ 09-07-2003, 21:40) Du är lyckligt lottad Oldwolfie, kunna fotografera Aspfjäril. Den finns hos mig men är mycket ovanlig. Ser nåt exemplar med ett par års mennanrum. Men många fjärilar är vanligare på ostkusten, klimatet är bättre där. Aspfjärilen besöker normalt inte blommor utan suger växtsafter, helst lite jästa. Kan även suga på ruttna föremåt.
Den nedre fjärilen är en mycket sliten Amiral. Den ser jag däremot oftare. Börjar misstänka att den klarar att övervintra i Sverige numera.
Kameran är en Nikon Coolpix 5700, 5 megapixels. jag har faktiskt också apollofjärilen men har inte sett den så jag kan fota sen jag fick kameran  men ska kanske knalla upp i berget o kolla efter den jo aspfjärilen ville verkligen bli fotad den va hela tiden på min veranda o följde mej så de vabara att ta den  förresten jag vill också ha fem megapixlar har bara 2
CITAT (oldwolfie @ 09-07-2003, 22:51) hmmmmmmmmmmmm. va betyder det Ooooohhh så underbart! Jag tror jag dååååååååååånar! Hannu Sarenström, alltså!
CITAT (Berith @ 09-07-2003, 23:00) CITAT (oldwolfie @ 09-07-2003, 22:51) hmmmmmmmmmmmm. va betyder det Ooooohhh så underbart! Jag tror jag dååååååååååånar! Hannu Sarenström, alltså!  hannuistisk = jag dånar har jag fattat rätt NU fattar jag äntligen klockan 926 på morgonen Hannu ,,jaja tänk att ibland tar det tid att få tioöringen att ramla ner
rosettei
09-07-2003, 22:41
Mycket vackra bilder!!!
här är fler besökare i min trädgård vad dom nu kan heta Gossen Ruda ,,,vet du ? 
Ooooh så vackra! Nu är ju inte jag Åke men jag tror att det översta är en sorgmantel och den nedersta en amiral.Åke kan säkert berätta nåt spännande om dom!
Gossen Ruda
07-08-2003, 18:18
Jag kan snart ta ledigt från detta forum, Berith kan ta över. Rätt.
Spännande och spännande. Amiralen räknas som invandrare från sydeuropa men jag börjar tvivla. Förekommer alldeles för fina exemplar tidigt på våren för detta. Ibland står det i böckerna "torde ej övervintra i Sverige" så det är även andra som tvivlar. I år har jag haft amiraler vid sommarstugan nästan hela sommaren. Larven lever mest på nässlor.
Detta är en av stackarna som drabbats av systematikernas klåfingrighet. I Svenska fjärilar från 1941 (Nordström m.fl) heter den Pyrameis atalanta. I Nordens dagfjärilar (Gullander 1959) heter den Vanessa atalanta. För att krångla till det så användes släktnamnet Vanessa tidigare för Sorgmanteln, Påfågelögat och vissa fuxar. Dom heter numera Nymphalis. Utom Nässelfjärilen som fått namnet Aglais istället för Vanessa. Suck!
Sorgmanteln har dom senare åren blivit vanlig vid sommarstugan. Förut såg jag den sällan men numera kommer den på besök varje år. Lever på björk, asp, vide mm. besöker inte ofta blommor men dricker gärna utsipprande björksav och dylikt. Fram med yxan! En vacker fjäril som är så stor att den riktigt kan segelflyga mellan vingslagen.
Hasse_h
07-08-2003, 21:01
Wow, vilka bilder! Fjärilar är underbart vackra. Själv bor jag på en väg döpt efter en snabbvinge, ingen som har en bild på en sådan? Låter inte som någon större fjäril kanske...
Vilka vackra bilder!! Jag blir så glad över att vi fått fler fjärilar i vår trädgård sedan jag anlagt ett antal rabatter. När vi flyttade in för 1 år sedan fanns inga perenner alls och inte många fjärilar, men nu fläktar dem runt friskt i trädgården. Gör mycket för trivseln! Bra kamera uppenbarligen!! Stjärnflockebilden är verkligen utsökt!
mijohans
07-08-2003, 22:32
Finna fjärilar.....jag har inte sett så mycket fjärilar som i år......kanske för att jag flyttat till ett nytt ställe......har sett blåvingar, guldvinge (tro de heter så), nässel fjäril......och en massa annat idag....men det stora var en makaon fjäril....har för mig att de är väldigt sällsynta ....Är det så ?.....det var så längesedan som visste något om fjärilar....
En annan rolig krabat som mumsar på en myra på ett salladsblad.  och så en vacker fjäril, vet inte vad den heter . Nån pärlemoraktig variant?  En fluga som härmar en geting
Det är allt tur att man är stor  när man träffar på en sån rolig krabat. Från och med idag ska jag vara mer uppmärksam på vad det är för fjärilar och kryp i trädgården. Vilka skönheter det finns!
Adri-Anne
08-08-2003, 08:28
Vilka underbara bilder  Dom lägger jag på favoriter. Har en äldre bekant som inte har någon dator, som älskar vackra bilder på djur och natur. Får jag lov att skriva ut och dela med mig till henne, dessa bilder? Själv har jag ingen superkamera, så jag kan ta sådana ljuvligheter. Är grön av avund.
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2003, 19:18) Jag kan snart ta ledigt från detta forum, Berith kan ta över. Rätt. Äsch då!
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2003, 19:18) Jag kan snart ta ledigt från detta forum, Berith kan ta över. Rätt.
Spännande och spännande. Amiralen räknas som invandrare från sydeuropa men jag börjar tvivla. Förekommer alldeles för fina exemplar tidigt på våren för detta. Ibland står det i böckerna "torde ej övervintra i Sverige" så det är även andra som tvivlar. I år har jag haft amiraler vid sommarstugan nästan hela sommaren. Larven lever mest på nässlor.
Detta är en av stackarna som drabbats av systematikernas klåfingrighet. I Svenska fjärilar från 1941 (Nordström m.fl) heter den Pyrameis atalanta. I Nordens dagfjärilar (Gullander 1959) heter den Vanessa atalanta. För att krångla till det så användes släktnamnet Vanessa tidigare för Sorgmanteln, Påfågelögat och vissa fuxar. Dom heter numera Nymphalis. Utom Nässelfjärilen som fått namnet Aglais istället för Vanessa. Suck!
Sorgmanteln har dom senare åren blivit vanlig vid sommarstugan. Förut såg jag den sällan men numera kommer den på besök varje år. Lever på björk, asp, vide mm. besöker inte ofta blommor men dricker gärna utsipprande björksav och dylikt. Fram med yxan! En vacker fjäril som är så stor att den riktigt kan segelflyga mellan vingslagen. tackar allihopa för lärdomen om fjärilarna jag tyckte nog att den fransiga amiralen o den senare amiralen va lite lika varandra tänk va lite fransighet kan göra jag borde ju vetat att de va samma sort Hos mej på kullen fliddrar det o fladdrar alldeles väldigt men det är inte så ofta jag lyckas fånga fjärilsvingarna i snygga positioner dom hör bergis då jag öppnar kamerarn o den ger ifrån sej ett litet pip Tyvärr har jag iår inte sett min favorit apollofjärilen som brukar gästa min stuga varje år ,men det kommer kanske,hoppas jag sommaren är ju inte riktigt slut än även om det imorse va 14,5 på morgonen,då jag gick upp ovanligt tidigt för o vara mej men jag är ju hönsvakt
Jag har oxå haft otroligt mycket fjärilar i trädgården i år. Speciellt på Alant-blommorna (Ålandsrot). Räknade till 12! Påfågelsöga på samma planta - samtidigt!!! Har tyvärr bara 2,2 pixlar att leka med så bilden är inte i toppklass....
Det var absolut inget fel på den bilden! Undrar om fjärilarna vet hur vackra dom är?
Var det i Gröna Rum eller var det i ett annat program  som jag såg två herrar "jaga" fjärilar, för ett nytt uppslagsverk tror jag, iallafall...en av dem sa att >Fjärilar har ingen större inverkan på pollinering osv, men att de är "Naturens leende"<. Att det är som ett stort leende visar sig när de slår ut med vingarna. Det tyckte jag var fint sagt. Det är en helt fantastisk känsla att stå still en stund vid blommorna , fjärilarna är så orädda, ibland tar de fel på blomma  och sätter sig på mig!
Häromdagen var jag vid en parkering som var omgiven av ett gigantiskt tistelsnår. Där var hur många fjärilar som helst!!!! Jag hade ingen kamera med mig så det blev ingen bilddokumentation som jag kan delge er av det hela. Hur som helst var det magnifikt! 2,5 m höga tistlar, som en murvägg, och hela taggigheten krönt med mänder med lila blommor och moln av fjärilar! Tistlar har sin förtjänster de med...
Alpiner i Halmstad
11-08-2003, 09:57
Man blir lite avunsjuk när man läser om alla fina fjärilar som uppträder på ostkusten. Vi har medvetet planterat insektsväxter på vårt torp, för att få rörelse även sedan fåglarna dragit mot sydväst. Den vanliga nässelfjärilen har uppträtt sparsamt under några år, men i år är den lika talrik som vanligt. Tistelfjärilen har lyckats med den svenska generationen, sedan en vecka har vi ca. 15 på våra rosenstavar. Amiralens favoritmatbord dukade vintern av, så vi har endast sporadiska besök på en liten ynklig övervintrande buddleia. Vi har några bilder i album: Gäster i trädgården. M.v.h. Bernt
Gossen Ruda
12-08-2003, 19:44
Lite svar mm. Först Virgo. Spindeln är en Lockespindel av nån sort, men det kanske du visste. Fjärilen är med största sannolikhet en hona av Silverstreckad pärlemorfjäril. Dom är luriga när man bara ser ovansidan. Flugan är nån blomfluga. Möjligen att jag har rätt art i diasamlingen men jag orkar inte leta just nu. Hasse H. Visst skall du få en bild på en snabbvinge, faktiskt 2.  En Almsnabbvinge. Det finns 6 arter av snabbvingar i Sverige och 5 av dessa är ungefär likadana. Och heter likadant, Björk-, Ek-, Plommon-, Järnek- och Almsnabbvinge. Bruna på ovansidan, ibland med oranga fält, eksnabbvingen med blåa. Undersidan brun till grå med vitt band och röda kantfläckar. Fjärilarna flyger oftast runt värdväxten på hög höjd så man ser dom sällan. Bakvingarna har små utskott, om dom finns kvar. Dom heter inte snabbvingar för inte, flykten är snabb liksom vingslagen. Resultatet ses på bilden, det är sällan man ser felfria exemplar. Särskilt i samlingarna, för det räcker med några sekunder i håven så ryker kanterna på vingarna. Fjärilarna tillhör högsommaren och hösten, börjar flyga omkring juli. Sen har vi nedanstående krabat, Björnbärssnabbvingen.  Den tillsammans med Tosteblåvingen är dom första dagfjärilsarterna som kläcks på våren, ungefär i maj i södra delen av landet. Blåvingen kan komma på vingarna redan i april. Som ett gnistrande smycke virvlar den omkring bland fjolårslöven. Ett verkligt vårtecken för mig. Upptäckte att jag hade dåligt med bildmaterial på den, detta är den bästa bilden. Den skiljer sig en hel del från andra snabbvingar, möjligen har den kommit hit från Nordamerika nån gång i forntiden, där finns visst nära släktingar. Heter på "latin" Callophrys rubi. Kalos är vacker på latin, ophrys ögonbryn på grekiska. Tittar man på bilden ser man dom vita ögonbrynen, fast skall man vara ärlig så har alla snabbvingar vita ögonbryn, se översta bilden. Rubi av växtsläket Rubus. För den som undrar över Almsnabbvingens vetenskapliga namn så är det Strymonidia w-album. W-tecknet finns på bakvingen. Lite fjärilskunskap från amatörentomologen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|